Valuch Tibor (szerk.): Hatalom és társadalom a XX. századi magyar történelemben (’56, 1995)

III. Többségi hatalom - kisebbségi társadalom

követően húsz református papot hurcoltak munkatáborokba, ma jóval kisebb nyo­más nehezedik az egyházra. A hívek lelki gondozását jelenleg húsz lelkész látja el, jelentős részük azonban nem végezhetett teológiai főiskolát. Ennek az a ma­gyarázata, hogy kárpátaljai fiatal nem jelentkezhetett magyarországi teológiá­ra, ezért a református egyház kénytelen volt helyi tanfolyamokon „kiképzett" hallgatókkal pótolni a krónikus lelkészhiányt. A hitbuzgalmi irodalom - ez minden bevett felekezetre értendő - ma már korlátozások nélkül bevihető Uk­rajnába, s újabban nincs akadálya annak sem, hogy helyben adjanak ki ilyen jel­legű műveket. A hozzávetőlegesen 65 000 római katolikus hívő anyanyelvi megoszlása: 85% magyar, 8% szlovák, 7% német. Gondjaik a reformátusokéhoz hasonlatosak: nyolc hetven éven felüli plébános teljesít szolgálatot, s a lelkészutánpótlás, annak ellené­re, hogy két fiatal Egerben, egy pedig Rigában készül és készült papi hivatására, nem mondható megnyugtatónak. Paskai László esztergomi bíboros érsek kárpátal­jai látogatása után két magyarországi plébános és három ferences szerzetes kapott öt esztendőre szóló missziós megbízatást. A római katolikus egyház papjai közül a jelenlegi adatok alapján tizennyolcán járták meg a munka táborokat. 1949-ben, a görög katolikus egyház betiltásának esztendejében 23 000 volt a magyar nemzetiségű hívek száma. Ez az egyház különösen kényes helyzetbe ke­rült, hiszen unitus papságát a római orientáció mellett magyarbarátsággal is vá­dolták. A klérus ezért súlyos árat fizetett: 129, többségében nős és családos, a pra­voszláv rítusra áttérni nem hajlandó lelkész került munkatáborokba. Javaitól és templomaitól megfosztották, állami rendelkezés értelmében ezeket a pravoszláv egyház kapta meg. Ma már nincs állami tiltás a görög katolikusokkal szemben, de a zavartalan vallásgyakorlást tulajdonjogi bonyodalmak akadályozzák, a pravo­szláv egyház ugyanis nem hajlandó lemondani a neki juttatott javakról. A pravo­szláv-görög katolikus ellentét a ma már anakronisztikus vallásháborúk jegyeit hordozza, igen gyakoriak - kölcsönösen - az intoleráns, keresztényekhez méltat­lan megnyilvánulások. Intézményesített üldözés, állambiztonsági megfigyelés és zaklatás, szakadat­lan, az iskolákat is átható ateista kampány, amelyben a vallás devianciaként, lelki torzulásként szerepel: ilyen körülmények között működhettek a deklarált val­lásszabadság ellenére bizonyos vonatkozásokban ma is így működnek Kárpátalja egyházai. A szorongatottság azonban kohéziós erő is. S ha földreszorítottan is, az egyházak a közösségi érzület ápolásával felbecsülhetetlen szolgálatot tettek a ki­sebbség önazonosságának megőrzéséért. Ukránok, ruszinok, magyarok: együtt, vagy külön utakon? A Kárpátalja összlakosságának 12,5%-át kitevő magyar lakosság (1989-es adat) sorsát és jövőjét a szláv (ruszin, ukrán, orosz, szlovák), a román és a német népes­séggel való együttélés határozza meg. Nem kétséges, hogy megnyugtató politikai, gazdasági rendezés csak e népek közös akaratából és megegyezéséből születhet. A közös jövő miatt is fontos tudnunk, hogy a függetlenedő-átalakuló Ukrajnában milyen jövőképet vázol fel Kárpátalja nem magyar lakosságának politikai-társa-271

Next