Veszprémy László szerk.: Szent István és az államalapítás (Nemzet és emlékezet, 2002)

II. A tudomány műhelyében

Széknek nem engedheti át, hanem elődei példájára a szent korona részére megőrizni köteles.”17 Ezekben az állásfoglalásokban és a kor egyházpolitikájának egyéb dokumentumai­ban végig érezhető, hogy Pázmánynak több tényezőt kellett egyidejűleg figyelembe vennie, s három pólus - a királyi hatalom, a magyar egyház és a római Kúria - között igyekezett képviselni a rugalmas egyensúlytartás elvét. Mindezzel már a régebbi egy­háztörténeti kutatás is kimerítően foglalkozott, az újabb pedig jelentős adalékokkal árnyalta a képet. Magam e jogi-történeti háttér ismeretében inkább egy „járulékos” elemet hangsúlyozok, amely azonban messze túlmutat a kultúrtörténeti érdekesség kategóriáján. Nevezetesen azt, hogy Pázmány ekkor, a ius patronatus körüli viták jogi kérdéseinek végiggondolása során figyelt fel a Szent István örökségében rejlő lehető­ségekre. Többek közt arra, hogy az említett egyensúlytartás leghatékonyabb eszközé­ül az apostoli királyság koncepciójának hangsúlyozása ígérkezett. A katolikus egyhá­zon belüli ellentétek, illetve a királyi és a pápai hatalom viszonyában jelentkező egy­házpolitikai feszültségek szorításában Pázmány a húszas évekre kénytelen feladni korábbi, a Feleletben kifejtett és a Kalauzban még fenntartott elméleti álláspontját, mely szerint a világi hatalom illetéktelen az egyház ügyeiben, és elfogadni, hogy a nemzeti egyház érdekeit csak az uralkodói hatalom képes megfelelően támogatni. Mindez pedig a reprezentáció szintjén István király kultuszának erősítésében jelent meg. A harmincas évektől kezdve az egyházi (vagy egyházi indíttatású) kultusz do­kumentumaiban az ideológiai üzenettel telítődő István-alak súlyban, fontosságban a Boldogasszony, a Patrona Hungáriáé mellé emelkedett. Melyek voltak ennek e fo­lyamatnak a konkrét lépései? Az érsek már az 1625. évi országgyűlésen kezdeményezte István és Adalbert ün­nepének felvételét a római kalendáriumba. Az ügy lassan haladt, de nem tűnt re­ménytelennek; Pázmány öt esztendő elteltével, 1630. október 14-én fordult II. Fér­­dinándhoz azzal a kéréssel, hogy vegye pártfogásába a korábban elnapolt kérelmet a Szentszéknél, majd november 18-án maga is levelet küldött VIII. Orbán pápának és Francesco Barberini bíboros államtitkárnak. A kérdést legutóbb tárgyaló Tusor Péter a továbbiakról így ír: „Ezt követően az ügy igen különös fordulatokon ment keresz­tül. VIII. Orbán 1631. március 15-i brévéiben megtagadta a kérés teljesítését, s má­jus 18-án Pallotto [a közvetítésre felkért bécsi nuncius - B. S.] is - közelebbről nem részletezett - áthághatatlan nehézségekről számolt be. Fél évvel később azonban, szeptember 25-én Pázmány, két nappal később az ő értesüléseire hivatkozva maga az uralkodó mondott köszönetét a pápai döntésért, hogy Szent István ünnepét mégis­csak kiterjesztik az egész világegyházra.”18 A váratlan fordulat mögött feltételezésem szerint az ügyben kulcsszerepet játszó Francesco Barberini bíboros magatartásának változása húzódik meg. Nem lehet vé­letlen, hogy Pázmány (mielőtt még a hír közzétételére felhatalmazó pápai brévét kézhez vette volna) 1632. január 2-án éppen neki, s mindenekelőtt neki köszöni meg meleg hangú levélben az ügy pártolását.19 Az események pontos rekonstrukcióját csak levéltári kutatások segítségével lehetne elvégezni, annyi azonban bizonyosnak tűnik, hogy a sikerhez köze lehetett Marnavics Tomkó János bosnyák püspöki kine­vezésének, illetve az általa írott, III. Ferdinánd választott magyar király és Francesco Barberini számára dedikált „illír” szentéletrajz-gyűjtemény, a Regiae sanctitatis lllyricanaefoecunditas 1631-es római megjelenésének.20 A bosnyák származású, sibeniki születésű Tomkó ekkor már régóta Barberini kegyében állott.21 Az 1606. évi velen­cei-pápai viszály során szülővárosában, a székesegyház kanonokjaként a Szentszék oldalán agitált, ezek után a Köztársaság területén komolyabb előmenetelre nem szá­míthatott, és Rómában telepedett le, ahol részben a bíboros pártfogását élvezte, rész­ben a Propaganda Fide Kongregáció szolgálatába állt, mint délszláv szakértő és a glagolit misszálé és breviárium fordítója. Nyilván Barberini keze volt már abban is, hogy 1626-ban Domitrovics Péter zágrábi püspök Tomkót kanonokká nevezte ki; 146A szentkirály

Next