Vicsek Lilla: Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás (Osiris tankönyvek, 2006)
3. A fókuszcsoportok előkészítése és megtervezése
FELADATOK 175 3. hallgatói példa: Biovegetáriánus étteremhálózat A kutatási téma: Egy biovegetáriánus étteremhálózatot szeretnék beindítani. Fókuszcsoportos módszer segítségével szeretném megtudni, hogy az emberek mit várnak el egy ideális biovegetáriánus étteremtől. Ezen információk birtokában könnyebb egy olyan hangulatos éttermet létrehozni, amely mindenki igényét kielégíti - beleértve az étel-, italkínálatot és az egyéb szolgáltatásokat. A tervezett csoportösszetétel: Fontosnak tartom, hogy olyan személyek mondják el véleményüket, akik egészséges életmódot folytatnak vagy egészséges életmódhoz kapcsolódó területen dolgoznak (természetgyógyászat, ezoterika, biogazdálkodás, jóga, thaicsi oktatás stb.) Ugyanis azon személyek, akik teljesen elvetik ezt az életformát, nem igazán szolgálhatnak használható információkkal számomra. Csupán felesleges pénzkidobásnak tartom a velük lebonyolított fókuszcsoportos beszélgetést. Úgy gondoltam, hogy a tíz fókuszcsoportból álló mintát két részre (5-5) bontom. Az alábbi tulajdonságokkal mindkét csoport esetében rendelkezniük kell a résztvevőknek: 1. 20 évnél idősebb; 2. férfiak és nők vegyesen (valószínűleg a nők nagyobb arányban lesznek, előnyös lenne a kutatás szempontjából, ha egyenlő lenne a nemi eloszlás); 3. olyanok, akiknek a legalacsonyabb iskolai végzettsége szakmunkásképző, szakközép vagy gimnázium. A különbség az 5-5 csoport között, hogy az egyikben olyanok vesznek részt, akik egészséges életmóddal kapcsolatos területen dolgoznak, és többé-kevésbé ilyen életformát folytatnak. (Előfordulhat, hogy valaki ugyan ilyen területen dolgozik, de nem él egészséges életet. Szerintem ritka az ilyen eset, de nem árt pontosítani.) A másik öt csoportban a résztvevők más területen dolgoznak, azonban az egészséges életforma fontos számukra. A „nem laikus", az egészséges életmódot szakmai oldalról megközelítő csoportokban véleményem szerint elegendő, ha öt-hat fő vesz részt, ugyanis így jobban megnyilvánulhatnak az egyéni szakmai vélemények. A laikus csoportokban a nagyobb létszám (nyolc-tíz fő) könnyebbé, gördülékenyebbé teheti a kommunikációt, amely oldott, jó hangulatot teremthet.