Zalán Vince (szerk.): Filmkultúra 1965-1973, Válogatás (1991)

Mérleg - Szörényi László: Játékos Petőfi-passió (Petőfi 73)

regyházi futáshoz; a harcot dacosan tovább is vállaló további szakaszokra itt nem volt szükség, későbbi, a tényleges halál küszöbén fogant vers, mint a Szörnyű idő... pedig nem illett volna a film koncepciójába, hiszen a világforradalmi össze­függések helyett az egyedül maradást jelöli meg a bukás okául. A filmbeli Petőfi halálában pedig az a fontos: Európa csendes, újra csendes, Elzú gtak forradalmai... Szégyen reá! lecsendesült és Szabadságát nem vívta ki. Nincsen tehát értelme annak, hogy 1848/49 valóságát, Petőfi életének tényeit, sőt akár esz­méinek értékét közvetlenül számon kérjük a filmtől. Hiszen mindez csak a rítus nyersanyaga. Különben milyen történelmi megfelelőjét talál­hatnánk a menzán lejátszódó jelenetnek, ahol az aszkéta forradalmiság és a „fogyasztás” hívei csapnak össze, Che-allúzióval is erősítve érvei­ket? Vagy ahol a nemzetiségi villongások is for­dított előjellel kezdődnek, amennyiben az imént győztes forradalmárok egy része támad a „rác­ra”, „tótra”? Még nagyobb nehézséggel járna a szuggesztív tizedelési jelenetet egyeztetni a sza­badságharc eseménynaptárával, hiszen nyilván­való, hogy Bem és társai nem ebben a formában torolták meg a fegyelmi vétségeket. Kisebb-na­­gyobb mértékben ugyanez áll a történelem vala­mennyi felidézett helyére: még a látszólag szó szerinti, dokumentális hűséggel idézett helyek is alapjukban véve deformáltak. Rituális játéknak fogván fel tehát a filmet, a következő fő részekre tagolhatjuk (leszámítván a szereplők előjátékként megoldott bemutatá­sát és a két közbeszőtt ankétot): 1. A Forradal­már-Vezér teljes azonossága a Néppel és forra­dalmár társaival (március 15., bál és esküvő). 2. Meghasonlás a forradalom vezérkarában (vita a szerkesztőségben, vita a forradalmi hadsereg­ről). 3. Meghasonlás a Vezér és a Nép között (a szabadszállási kudarc). 4. Nép és Vezér egységé­nek helyreállítása egy Áldozat (Lamberg meg­ölése) vállalásával. 5. A forradalomból kivált vezető réteg egyedül marad (a békepárt és a radikálisok látványos szócsatája; Petőfit be sem eresztik). 6. Forradalmárok és Nép összhangja még egyszer helyreáll (függetlenségi nyilatko­zat, máglya). 7. A vezetők és a Nép véglegesen szembekerülnek (kivégzés). 8. Az egyedül ma­radt Vezér mártíriuma. A film hajtóereje tehát a néppel alkotott for­radalmi egység és az egység megbomlásának di­namizmusa. Ebben a váltakozó előjelű és erős­ségű erőtérben bontakozik ki a Forradalmár drámája. A film nem boncolja a harc másik résztvevőjének, az ellenségnek a szerepét; a for­radalom belső ellentmondásaira összpontosít, azaz főleg a belső árulásra, a vezérkar egy részé­nek elszakadására a forradalmi tömegektől; a megoszlásra és a szűk látókörű nemzetieskedés­­re. Ha ezek az ellentmondások felülkerekednek, a forradalom saját magát oltja ki. Érdekes volna megvizsgálni, hogy a rendezői­írói elképzelésen túl a film végleges kialakításá­hoz mennyiben járult hozzá a happeningben részt vevő fiatalok történelmi, világnézeti tuda­tosságának minősége - a közbeszőtt ankétok erről csak részben tájékoztatnak. Kétségtelen viszont, hogy 48/49 anyagának rituális játékként való deformációja drámai megvalósításra sok­kal kínálkozóbb bizonyos krónikás modornál, és Petőfi élete is, főleg Az apostol tükrében tekint­ve, magától ajánlkozik mirákulumjátékszerű feldolgozásra, a Tánüskodás-Viaskodás-Vérta­núság hármas szerkezeti tagoltságával. Valahányszor a film alkotói maradéktalanul éltek saját lehetőségeikkel, azaz kiaknázták a rituális stilizációt, magas művészi szinten, töret­len jelképi erővel sikerült megvalósítani elkép­zeléseiket. Az első, feltétlen azonosulásra épí­tett szerkezeti egységet szándékos anakroniz­mussal idekötött bál és házasság zárja: a politi­kai siker a szexuális kiteljesedés jelképébe oldó­dott. A kezdeti konfliktuscsoportot Lamberg rituális széttépetése oldja meg: igen ötletes a Karaffa-drámatöredékből kölcsönzött igazolta­tás. A máglyajelenet és főképpen a tizedelés olyan szerencsés egységben valósítja meg a hap­­peningjclleg által megkövetelt sajátos lazaságot és a szerkezet követelte szűkszavú, tömör balla­dái előadásmódot, hogy művészi erőben csupán a tökéletesre sikerült végső jelenet, a futás és a halál múlhatja őket felül. Ám e felsorolt jelenetek kivétel nélkül a Ve­zér és a Nép azonosulásának pillanatait örökítik meg. Azonosulást a győzelemben, örömben, tá­madásban és menekülésben, örömmámorban és a halálban. A meghasonlásokat, szembesülése­ket, szembenállásokat bemutató jelenetek azonban legnagyobbrészt verbalizmusba fullad­tak. A szerkesztőségben, a vezérkarban, a deb­receni országgyűlésen lezajlott viták többnyire 124

Next