Zalán Vince (szerk.): Filmkultúra 1965-1973, Válogatás (1991)

Esszék - Perneczky Géza: A szépség mítosza, a harmónia széttörése, a köznapok költészete (Magyar filmképek stílusváltozatai)

néphit fordulatait, de sem most, sem pedig tíz­tizenöt évvel ezelőtt nem jelentettek ezek a ja­vak a paraszt számára eleven értéket, és különö­sen nem az életformát, a magántulajdont és az erkölcsöt védeni tudó fegyvereket. Mint nyilvánvaló, maguk a film alkotói is érezték, hogy kifutnak a reálisan létező morál vagy népszokások talajáról, és ezért valamiféle művi folklórt, archaikusán stilizált fordulatokat találtak ki a film megerősítésére (például az épülő házat „körülszántó” család képe ilyen, vagy a cselédet egy Naszreddin hodzsa stílusá­ban vizsgáltató kulák stb.). A kimért, lassított ritmusú képek pedig mintha Móricz prózájának súlyos lépteit ismételnék a filmen - de gondol­juk meg, hogy erre a Cigányoknál még nem volt szükség, ott a kimerevített „szociofotók” és a pergő film kontrasztja, vagyis a mozgás domi­nált. A retorikus kimértséggel elrendezett tárgyi kellékek világa is idegen a tapasztalatoktól, ezért a hidroglóbuszt kísérő bevonulás „körme­nete” vagy a híressé vált konyhajelenet a falra akasztott néprajzi tárgyakkal (mennyire külön­bözik ez a Cigányok döbbenetes konyhájától!) joggal tűnhetett a néző szemében keresettnek, romantikusan patetikusnak. A Tízezer nap - bár kétségtelen nagyot markoló körkép volt - az eszközök tisztázatlansága miatt egyaránt elma­radt a filmművészet mai igényeinek realizmusá­tól és avantgardizmusától. A folklór itt nem szerkezeteket épít, hanem bomló szerkezeteket próbál szépíteni és igazolni, a lassú, művi mó­don archaizáló képsorok pedig valamiféle szen­velgő romantikát, elesetten panaszos hangot kölcsönöznek az egész műnek, s ez az, ami egy bartóki igényű szintézistől, az intellektus fegyel­mező erejétől a legidegenebb. A Cigányok és a Tízezer nap között átmeneti stádium a Sodrásban Sára által fényképezett folklórvilága. Tulajdonképpen dokumentumké­pek ezek, melyeknek nem sok közük van a film egészéhez, de érdekesen mutatják, hogyan szü­letik meg, általánosabb síkon is, a folkloriszti­­kus fényképezés igénye. A film egyik jelenete egy orvostanhallgató szobáját térképezi fel, az ott összegyűjtött „antik” tárgyak, modern rész­letek rafináltan esztétikus montázsaival. A ké­peket kísérő Vivaldi-zene összecseng ennek a pallérozott ízlésnek a ritmusával. Ez a filmbetét ritka őszinteséggel és tisztaság­gal dokumentálja, hogy a klasszikus avantgárd miként vált közkinccsé, majdnem hogy hobbivá (ami persze nem baj, de azt jelzi, hogy az igényes alkotók számára ez az út már túl kitaposott). Az öreg parasztasszony pedig, aki unokáját gyászol­va a jegenyefasorból indul el a Tiszára, hogy ott kenyéren úsztatott gyertyával keresse a fiú holt­testét, szintén önálló etűd, és éppen ennek a közkinccsé vált folklorisztikus-avantgárd néző­pontnak, valamint a még meglévő realitásoknak a ritka találkozási pontja. Sára ezekkel a képek­kel az igazi folklór és a stilizált, a folklórrá mí­­vesített fényképezés határvonalán áll, mert a részletek még hitelesek, de már nehezen találják funkciójukat az egész filmben, a dokumentum­technikán túlmutató meseszövés keretében. Mindaz, amit itt Sára stilizálási eszközeiről elmondtam, végül is az esztéticizmus veszélyei felé mutat. Hiszen ha a folklór már nem a bar­tóki kérdésre felel (milyen ősenergiával lehet az intellektus új felismeréseit hatékonnyá tenni és a hamis tradíciókat megsemmisíteni?), hanem egy majdnem ellenkező tartalmú és kevésbé egyetemes dilemmát igyekszik tolmácsolni (mi­ként őrizhető meg a paraszti világ tradicionális morálja és értékszemlélete a megváltozott érté­kek között?), akkor végül is csak egy megoldás marad: a folklór szépségével itatni át a változá­sok történetét. Ez a szépség pedig önmagában, funkciótlanul nem létezik, ezért alkalmazása is öncélú díszítésekre vezethet. Sajnos, két újabb kisfilm példája éppen az ilyen tévedésekre utal. Sára Vízkeresztje eredeti folklórt nem tartalmaz, mindenképpen megrendezett, „folklorizált” va­lóság, s a film végén egy szélfútta korcsolyázás képére (akár az Ikaruszok gyönyörű kirajzására) figyelmeztető felirat vetül: egymillió magyar él tanyán! A himnikus ragyogású zárókép belső ellentmondásai joggal támaszthatnak a nézőben szentségtörő gondolatot: ha ez ilyen szép, miért nem mind a kilencmillió? A Cigányok Sára Sán­­dora ugyanebből a szituációból valószínűleg más filmet forgatott volna, a csillogó szépségű fagy helyett talán inkább a sarat fényképezte volna, amelybe a nagyra törő igények, a jószán­dékok beleragadnak. A másik kisfilm Kósa Ön­­gyilkossága, amely a teherpályaudvarokról sze­net lopó kisfiú (József Attila) világával és fantá­ziájával foglalkozik. Filmtörténeti hangulatú képek sora után - melyek Eizenstein Sztrájkjá­nak lovas rendőreit juttatják eszünkbe - a saját temetését elképzelő kisfiú segítségével egy kop­­jafás temetőbe jutunk, abba a stilizált világba, ami Buday György erdélyi balladaillusztrációi­238

Next