Zalán Vince (szerk.): Filmkultúra 1965-1973, Válogatás (1991)

Mérleg - Szabad György: A Szegénylegények és a történetiség 91 Fehér Ferenc: A harmadik „stáció” (Csend és kiáltás)

Fehér Ferenc A HARMADIK „STÁCIÓ” Csend és kiáltás A „szenvedések ciklusának” harmadik darabja, a Jancsó-Hernádi kettős új alkotása - amelyet a továbbiakban már csak azért is jelezhetünk Jan­­csó Miklós nevével, mivel éppen Hernádi Gyula utalta át az érdem oroszlánrészét a rendezőmű­vésznek - ismét a fókuszba állítja a történelem vízióját. Teljes joggal; hiszen a XIX. század álta­lánosította ugyan az európai köztudatban a tör­ténelem létét, a történelmet mint közös él­ményt, a mi korunk kataklizmái viszont egyene­sen rákérdeznek a történelmi folyamat „értel­mére” és irányára, arra tehát, hogy hová tartunk. Mert Október végleg eltemette az elmúlt száza­dot, és a nagy forradalom szülte válság két fejlő­dési sort indított el, vagyis a feleletek kétféle irányát. Az egyik óriási népmozgalmakban rea­lizálódik, és az évezredes nyomorproblémák fel­számolásán túl az emberi nem totális felszaba­dulását célozza. A másik - a 17-et követő ellen­­forradalmi hullámban, a fasizmusban, Hirosi­mában és mindinkább a manipulált társadalom fenyegető árnyékában megtestesülve - éppoly határozottan dönt a totális alávetettség, az el­idegenedés végső és többé már át nem törhető győzelmének perspektívája mellett. Minden di­lemma „kihegyeződése” radikális felszabadulás vagy végső elidegenedés alternatívájában - ami­re az eddigi történelemben még nem volt példa - időről időre az összecsapások fantasztikus kul­­minációs pontjait hozza létre. Ezeknek termé­szetes (persze: nagyszerű művészi ösztönnel megtalált) kifejeződése az a „határhelyzet”, amely felől Jancsó Miklós a történelmet szem­léli. Ez az új helyzet megkerülhetetlen posztulá­­tumokat állít a művészet elé. Most már nem elegendő az embert annak a csoportnak, osz­tálynak, nemzetnek táplálóan meleg vagy éppen dermesztő közegében ábrázolni, amelyben az alkotó folyamat eddig végbement (noha ez a közeg továbbra sem elhagyható), hogy majd vég­eredményként az emberi nemhez jussunk: a mű­vészi akaratnak közvetlenül kell intencionálnia a műben az emberiséget. Ez persze jó művészet esetében nem az „örök emberi” sivár csillagképe alatt játszódik le, az ilyen művészet egyre nyo­matékosabban dolgozza ki a konkrét-különös emberben nemének általános esélyeit és képes­ségeit: vagy a felszabadulásra, vagy az ársüllye­désre. Minden alkotás, amely alatta marad en­nek az intenciónak - bár értékes lehet, és a nemzeti kultúrákban megkülönböztetetten fi­gyelemreméltó -, mégsem tartozik az első vo­nalhoz. A mi fejlődésünkben József Attila után eddig csak a líra hajtotta végre ezt az áttörést (Illyés, Benjámin, Juhász Ferenc megmaradó műveiben), és Déry legjobb epikája. Most pedig azzal, hogy - egy konkrét talaját soha el nem hagyó, mégis szimbolikusan az összemberire kérdező és felelő ciklusban - egybeötvözte a népiesség balszárnyának ma is eleven hagyaté­kát és az előbbi értelemben korszerű „szabad­91

Next