Zalán Vince (szerk.): Filmkultúra 1965-1973, Válogatás (1991)

Mérleg - Szabad György: A Szegénylegények és a történetiség 91 Fehér Ferenc: A harmadik „stáció” (Csend és kiáltás)

vége felé dereng a nézőben, hogy Cserzi és a csendőrparancsnok - ha nem is testvérek, de legalább - közeli vérrokonok, noha ennek a mozzanatnak a tisztázása a dráma lényegébe vi­lágít. A hibát ráadásul nem is tartom véletlen­nek vagy „hanyagságnak”. Van Jancsó Miklós filmmel szembeni beállítottságában - amelyet pedig „primitív művészetnek” nevez - valami tiszteletre méltó igényesség. Újfajta nézői vi­szonyt követel: nem a spontán elmerülést, ha­nem a szüntelen elemzés magatartását, úgy, mint sokkal magasabb színvonalon József Attila a lírában, Bartók a zenében. De a „mozi” szocio­lógiai határait túllépnie mégsem szabad. Vagyis nem kerülheti meg azt a tényt, hogy átlagban egy ember egy filmet egyszer néz meg, és ilyenkor mindent meg akar érteni, nem vár a második elemzésre. Egy tartalmi tévedés is rejtőzik a tisztázatlanságok mögött. A film mint „mozgó festmény” a mozgásba zárt pszichológiát, a lelki viszonyokat meghagyhatja relatív meghatáro­zatlanságukban, ahogyan egy festmény alakjai­nak kapcsolatát és érzéseit sem tudjuk szavakkal végérvényesen és egyértelműen tisztázni. De az alakok kilétét szabatosan kell meghatározni. Különösen egy olyan eseménysorban, ahol pél­dául a rokonsági viszonyok a történés forduló­pontját jelzik. Ez azonban nem változtat ünnepi érzésein­ken. Jancsó ciklusával (amelynek az új mű épp­oly méltó tagja, mint a megelőzők) ismét átlép­tünk egy kulturális határt, amelyet meg sem kö­zelíthetünk divatos példák utánzásával. A siker titka, a sikeré, amely azért mégis elsősorban minket gazdagít: a megőrzött hit az emberi tar­talmak elpusztíthatatlanságában.

Next