Zsugán István: Szubjektív magyar filmtörténet 1964-1994 (1994)

1972

amikor a költő úgyszólván kiszorul a forrada­lomból; felidéződik a szabadszállási követválasz­tás, majd a forradalom átalakulása szabad­ságharccá; a hadsereg létrehozása; a debreceni trónfosztó országgyűlés; Mezőberény stb. S mi­vel a film szorosan véve nem történelmi, kosz­tümös feldolgozás (külsőségekben és díszletek­ben csakjelzésekre szorítkozunk; egyedül a cím­szereplő visel zsinóros atillát, a többiek mai utcai ruhában szerepelnek), s a szereplők mai diákok, akik tanulták Petőfit, Adyt, József Attilát, az egyes dialógusokat a teljes Petőfi-életmű isme­retében mondhatják el. így a filmbe behallatszik az a hatás is, melyet Petőfi a magyar költészetre máig gyakorol. A film egyes szituációi nem a valóságos történelmi helyzetet rögzítik, hanem a politikai, drámai folyamatokat sűrítik egy-egy jelenetbe. Ez a módszer lehetővé teszi a drámai tömörítésnek azt a fajtáját, hogy olyan szereplők is megjelenhetnek a helyzetekben, akik a való­ságban személyesen nem voltak jelen, de véle­ményük és álláspontjuk valóságos, az eseménye­ket formáló volt, és dokumentumokban fenn­maradt.- Miről szólnak, mire vonatkoznak a történelmet fel­idéző'jelenetek közé iktatott mai kommentárok, viták?- Sok vita folyik manapság az ifjúság helyéről, szerepéről s a forradalmiság aktuális felfogásáról. A filmbeli szituációkban a szereplőknek - a mai, vitatkozó diákoknak - lehetőségük nyílik rá, hogy a forradalmi magatartások szinte minden változatát életszerű helyzetekben átéljék és vé­giggondolják. A főhelyen természetesen a Pető­­fi-magatartás felmutatása és analízise áll, de a paletta nagyon széles; úgyszólván minden lehet­séges színezet és viselkedési forma testet ölt és felvillan a filmben. A vállalkozás bizonyos koc­kázatát a szereplők társalkotó jellegű részvétele okozza: a mai dokumentumbeszélgetések nyi­tottá teszik a filmet; maguk a szereplők is aktívan formálják, alakítják az anyagot. Sajátos gondolat­­csere jött létre a két csoport - a film készítői és szereplői - között, s a forgatókönyv alapinstruk­cióin belül a szereplőktől kapja meg a film a maga végső tartalmi gerincét és formáját.- Gyakran panaszolták írók, tanárok, hogy a Pető­­fi-életmű és -sors a diákok számára olykor nem több elvont és száraz tananyagnál. A filmezés során milyen tapasztalatokat szereztek erről? —A közös játék, a filmezés hatására a gyerekek számára elevenné és hétköznapi módon átélhe­­tővé varázsolódnak az iskolai történelemkönyv lapjai. Elképzelik és átélik a szituációkat, s való­ban belebújnak a szereplők bőrébe. Hallatlanul izgalmas megfigyelni, ahogyan egy mai gimna­zista megpróbál, mondjuk, Kossuth Lajos fejével gondolkodni, s aztán a jeleneten belül Kossuth logikáját keveri, váltogatja a sajátjával... Külön­leges feszültség keletkezik ebből a sajátos kettős­ségből, hiszen a film szinte másodpercenként ugrik 130 évet az időben: egy gesztussal, egy félmondattal a történelmi játékból a jelenbe és vissza. A történelemnek és a jelennek ez a per­manens együttélése - ennek kifejezése - a film egyik fő célja.- Ez adja a film dramaturgiaifeszítőerejét is?-A történetnek hagyományos értelemben vett drámai tétje nincsen, hiszen mindenki tudja, hogy a történet végén Petőfi meghal, s magát a történetet is nagyjából mindenki ismeri. A pusz­ta cselekmény tehát aligha tartogat drámai meg­lepetéseket, éppen ezért ennek a kettős tükrözés­nek kell létrehoznia azokat a tartalmi, formai, intellektuális izgalmakat, amelyek helyettesítik a cselekmény fordulatainak ismeretlenségéből fa­kadó drámai izgalmakat.- A történelmi tárgyú filmek, tanulmányok mosta­nában többnyire azzal a szándékkal készülnek, hogy bizonyos konvencionálisán kialakult mítoszokat le­romboljanak, s reálisabb, teljesebb képet nyújtsanak a hagyományosan ismertnél. A Petófi-film készítőiben is munkál valami éjfélé igény és elképzelés?- Némi túlzással azt mondhatnám, hogy ahány ember, annyi Petőfi-kép él az emberek­ben. Nekünk is volt egy elképzelésünk Petőfiről, a fiúknak is; ami a filmen megjelenik, az a sze­replőkkel közösen kialakított Petőfi-képünk lesz. De semmiféle deheroizáló vagy dezilluzio­­náló szándékunk nincsen, éppen ellenkezőleg: inkább a mítoszteremtés mai, új módja, vagy másképpen fogalmazva: az új mítosz megterem­tésének folyamata izgat bennünket. Ez a mai tizenéves korosztály nagyon is hajlamos arra, hogy szinte kéthavonként kitermelje a maga új meg új mítoszait; alkalmas tehát arra is, hogy egy mai Petőfi-mítoszt felmutasson. Nem az iroda­lomtörténeti vagy történelemtudományi pon­tosság a lényeges számunkra a filmben, hanem a 226

Next