Zsugán István: Szubjektív magyar filmtörténet 1964-1994 (1994)

1993

vált számomra is, hogy a rendszer reformokkal nem megváltoztatható. Innen nézvést a Nincs idő „a hetvenes évek társadalmi szerkezetének leg­pontosabb tükre” - amint Bíró Yvette mondta volt róla-; a börtönigazgató parabolája mindenki számára egyértelmű volt, azt hiszem. Ugyanígy a Küldetés vagy a Béres-film a hetvenes évek közepén, amely már arról szólt, hogy maga az emberi élet van veszélyben. A Küldetés a csontvá­zig lemeztelenítette a rendszer szerkezetét, s már a hetvenes évek közepétől úgy láttam, nem ott válnak kétfelé a dolgok, hogy valaki a párton belülről vagy kívülről igyekszik változtatni a tart­hatatlan állapotokon, hanem ott, hogy próbál vagy nem próbál demokratizálni. Mindenféle ellenzéki politikai áramlat közös frontban volt akkoriban, függetlenül a párttagságtól. Kezdettől voltak tisztességes emberek itt is, ott is. Furcsán alakult az életem, amiért korán felismertem: a sztálini, majd posztsztálini rendszernek balról is volt ellenzéke. Nagy Imre számomra balról elle­nezte a sztálinizmust, és Bibó István is a baloldali eszmék nevében kérte számon a rendszeren az emberi értékeket. Természetes volt elmennem Monori erdőre, a későbbi liberálisok összejöve­telére éppúgy, mint Lakitelekre, a nemzeti de­mokraták közé, avagy Kecskemétre, a baloldali reformerek műhelyébe. Mindenütt régi baráta­immal és eszmei-erkölcsi szövetségeseimmel ta­lálkoztam. Bárki elolvashatja nyomtatásban is megjelent monori vagy lakiteleki felszólalásai­mat: mindig a baloldal eszmei értékeihez kötőd­tem, és kimondtam, hogy a sztálini és posztsztá­lini rendszereknek semmi közük sincs a szocia­lizmushoz. A lakiteleki sátorban is világosan el­mondtam: a rendszeren a valódi szocialista érté­keket kell számon kérni. Mindig Dózsa mellett dobogott a szívem, és nem a Werbőczyé mellett. A mindenkori hatalommal szemben a hatalom­ból kirekesztettek oldalán éreztem és gondol­kodtam, s mindegy volt, hogy ez filmen Dózsa György, egy börtönbe zárt forradalmár avagy egy világháborúba hurcolt magyar parasztbaka alak­jában elevenedett meg: mind a magyar baloldali szellemiséghez kötődnek... Ami mármost a pillanatnyi, fragmentálódott politikai közéletet illeti, kezdettől jelenlévőként tanúsíthatom, hogy mindhárom politikai mű­helyben jelen voltak érvényes szellemi és emberi értékek. Tőkei Ferenc vagy Bihari Mihály művei, Pozsgay Imre merész reformkísérletei ugyanolyan értékek voltak - és maradtak — szá­momra, mint a nemzet ügyei iránt leginkább elkötelezett író társaiké; avagy mint az európai értelemben vett szabadelvű eszmerendszerhez kötődőírókés gondolkodók művei. Ugyanolyan izgalommal olvastam Tőkei Ferenc Kínai elégia­elméletét, mint Konrád György szamizdat regé­nyét; nem is beszélve Nagy László szívemből szóló verseiről. Valamennyien összetartoztunk. Összetartott bennünket az értéktisztelet, a törté­nelmi felelősségtudat, az egymás gondolatai iránti nyitottság s az a tudat, hogy valamennyien demokraták vagyunk; és lényegtelen, hogy ki nemzeti liberális vagy szocialista demokrata. Ez mellékes volt. Közülünk ki jobban kötődött Jó­zsef Attilához, más Babitshoz; egyikünk inkább Nagy Lászlóhoz, másikunkPilinszkyhez; mind­ez keveset számított, mert az alapkérdésekben életre-halálra összetartoztunk. És máig állítom, hogy a magyar értelmiségieknek ilyen tudatos és felelős összetartozása nélkül nem lehetett volna végrehajtani a vér nélküli átmenetet. Mert ebben soha nem volt véleménykülönbség közöttünk, hogy a rendszert véráldozat nélkül kell lebontani.- A másik ember című filmed elkészülésének dá­tuma 1987. Nem kis meghökkenést keltett, majd csak­nem tüntetésbe átcsapó ünneplést, amikor az 1956-ot egyértelműen forradalomként felidézőképsorok peregtek a mozivásznon...-Még a Kádár-rendszer teljhatalma idején A másik emberben világosan forradalomnak, sza­badságharcnak ábrázoltam ’56 októberét, s az egész film alapgondolata a másik ember iránti tisztelet. A hősöm azt vallja, hogy kötelességünk még azokat is embernek tekintenünk, akik ben­nünket nem tekintenek annak. Az abszurditásig teljes megfogalmazása - és ars poeticám összeg­zése - ez annak a felismerésnek, hogy minde­nekelőtt ember vagyok, minden más csak az után. Idegen tőlem mindenféle gyűlölködés, előítélet vagy - B. Nagy László találó kifejezését kölcsönözve - a tekintetnélküliség logikája. Úgy gondoltam, hogy segíthetek az akkor már érlelő­dő rendszerváltáshoz hozzátenni bizonyos em­beri szempontokat. A belső és külső szabad­ságharcom során eljutottam addig a felismerésig, amit Tolsztoj úgy fogalmazott meg: „A madár 698

Next