Rubovszky András - Szigeti Andor - Walkó Miklós: A magyar vendéglátás és turizmus újkori története (2009)

Kávémérések, kávézók, kávéházak

A VENDÉGLÁTÁS TÖRTÉNETE 115 A Pilvax cégértáblája 1848. március 15-én átala­kult - a korszellemnek megfelelően - piros-fehér-zöld színűvé, és cégérneve „A Forradalom Csarnoka” lett... A régi írásokból valami rendszerre is következtet­hetünk. Az elefánt, az oroszlán, a tigris és a ló általá­ban szállodai cégér, valamilyen jelzővel. Az ökör szin­tén valamilyen jelzővel mészárszéket vagy vendéget jelöl. Vannak vendéglői cégérek, amelyek utcanevek­ké is váltak, pl. a Fortuna, a Márvány utca a Márvány­menyasszonyról, és ez fordítva is előfordul. A kávéházi üzletpolitikáról. Szégyellem, de én nem tudtam ilyen szépen és pontosan megfogalmaz­ni, mint Márai Sándor, ezért az ő megfogalmazását választottam: „A pesti kávéház titka mindössze abban áll, hogy törzsvendégekre alapozta létezését. A vendéget em­bernek tekintette, akit - lehetőleg többedmagával ­­be kell invitálnia és aztán addig tartani bent, amed­dig csak lehet. Csak újságot szeretne olvasni? Hogy­ne, parancsoljon. Közben úgyis elálmosodik, kávézni fog, aztán a kávé vízhajtó hatása folytán hátra megy, aztán szomjas lesz, iszik valamint, majd amikor a szomszéd asztalhoz kihozzák az ínycsiklandozó húspörköltet, éhes lesz, ő is rendel, így kibírja estig, közben ismerősökkel találkozva, beszélgetve, netán kártya- vagy sakkpartiba bonyolódva, ami mind fo­gyasztásra ösztönöz. 50 éve nem próbálta ki senki ezt az üzletpolitikát, de előtte úgy 250 évig egészen jól bevált. És ahol tö­retlen maradt a hagyomány, ott jól megy ma is, tes­sék csak egy kicsit Bécsben körülnézni. Az igaz, hogy ezen nem lehet egy szezon alatt meg­gazdagodni, mint egy balatoni lángossütő bódén. ” Mit nyújtott a régi kávéházi élet vendégeinek, kü­lönösen a törzsvendégeknek, íróknak, művészeknek? Talán a legrégibb kedvesség, amit a kávéház a törzs­vendégeinek nyújtott még a pipásházak hagyományát őrzi. A „Hét Választófejedelemhez” címzett kávéház­ról írja a krónika, hogy a törzsvendég állandó csibuk­­ját a „Pipatóriumban” tartja, és ha kitakarítatlanul hagyja is a kávéházban, másnap már tisztán nyújtja át neki a pincér. A kávéház tulajdonosa pedig illatos tu­­bákjával kínálgatja törzsvendégeit. A nagyobb kávéházak már kezdetben is nemcsak a kávéfogyasztás lehetőségét kínálták vendégeiknek, 1910 körül - írja Csapó Katalin - a kávén, a teán és az üdítőitalon kívül általános volt a tejtermékek, a fagylalt, a sütemények és a tojással készült ételek kíná­lata is. A nagyobb kávéházakban többféle újság, szá­mos folyóirat állt a vendégek rendelkezésére. Az első magyar nyelvű újság Rát Márton „Magyar Hírmondó­ja” volt. Gábor Andor igy vall a kávéházról: „Az ördög hozott ide, csak éppen bejöttem regge­lizni a kávéházba, és itt ragadtam, mert igazuk van azoknak, akik hirdetik, hogy az embernek valamely országhoz, valamely megyéhez, faluhoz, családhoz, párthoz tartoznia kell, hogy fbc módon el tudjon he­lyezkedni az életben. Nos, az embernek egy kávéház­hoz is tartoznia kell. ” A Színházi élet 1927-ben írja: „Miben áll egy New Yorki weekend? Abban, hogy az illető szombaton este bejön, megiszik egy kávét és hétfőn reggel távozik a kávéházból. Valaki mesélte, hogy az egyik bohém weekendre járt be a New York kávéházba. ” „Késő délután - amikor már nagyon éhesek voltak (Nagy Lajos és József Attila) közös asztalhoz ültek a Japán kávéházban, és megrendelték a napi vacsorát: az 1 pengő 20 filléres, egy adag, közösen fogyasztan­dó bablevest. Kaszner Menyhért (a tulajdonos) és a pincér jóvoltából bő adag került ki a konyhából. Ám­de kolbászból és füstölt húsból csak egy-egy darabka úszott benne és így néha összevitatkoztak, melyiket ki fogyassza, kié volt a kolbász előző nap, kié a hús, merthogy felváltva ették azokat. Gyakran ez volt az egésznapi táplálékuk. ” Biztosan nem sok ember kezébe kerül a főváros egyik érdekes, várostörténeti lapja, amely „Budapesti Negyed” nevet viseli. Nekem módom volt átnézni, ehhez a könyvhöz illőket kijegyzetelni. Egyik ilyen cikk Mándy István „A kávéházat viszont azonnal ér­tettem” című írása: „Az Andrássy úti Művész félig kávéház, félig cuk­rászda, kedvelt hely, légköre van, a kávéház meghit­tebb, a cukrászdában van kérkedés. A kávéházban azonnal értettem, hogy a pincértől az újságosig min­denki azért jön ide, hogy jót tegyen az emberrel. Mi az a jó, amit a pincér tehet az emberrel? Például, hogy jó kávét hoz, és közben lapokat né­zek, pláne régebben, amikor még mindenféle lap volt. Híreket hoztak. A régi Japán kávéházban törőd­tek az emberrel, a pincérrel bármikor lehetett be­szélgetni. Nagyon szerettem a lúdtalpas pincéreket... a ká­véházi világ a pincéreké volt. A pincérek mindegyike egy-egy lélekbúvár. ” Az irodalmi kávéház fogalma. Ezt a megkülön­böztető, mondhatni kitüntető címet csak azok a kávé­házak érdemelték ki, ahol valamelyik újság, folyóirat szerkesztőségének munkatársai dolgoztak. Ott törzs­asztaluk volt, ahol összejöttek, beszélgettek, vitatkoz­tak. Ezek a diskurzusok meghatározták az alkotások irányát az irodalom és a művészetek minden ágában. Törzsvendégek, asztaltársaságok: volt ennek egy ki­alakult elnevezése is, ez volt a „kogál”. 1963-ban egy régi hagyomány született újjá Szolnokon: az irodalmi kávéház a festők, színészek, írók szervezésében, amely rövid idő alatt népszerű lett a városban.

Next