Székelyhidi Tamás (szerk.): Alternatív vidéki vállalkozások szervezése (Budapest, 2003)

Csepregi Tibor - Székelyhidi Tamás: Az alternatív vidéki vállalkozások kialakulásának okai, nemzetközi és hazai helyzetük

1 2 3 4 5 6 7 9 10 11 12 13 14 15 Kategória kódok 16 17 18 19 20 21 В erőforrás В fejlesztési irány 1 Gyümölcstermesztés : feldolgozás 2 Zöldségtermesztés - feldolgozás 3 Borászat 4 Erdei termékek gyűjtése, feldolgozása 5 Biogazdálkodás (rendszerigény is) 6 Tájgazdálkodás 7 Erdőgazdálkodás 8 Vadgazdálkodás 9 Extenzív állattartás, tenyésztés 10 Kisállattartás, tenyésztés 11 Halászat, halgazdálkodás 12 Feldolgozó ipar SME finanszírozás is 13 Egyéb 14 Integrációs igény 15 Szaktanácsadás 16 Falusi turizmus 17 Humán fejlesztés - oktatásfejlesztés 18 Termékmarketing, termékfejlesztés 19 Infromációs és innnovációs központ fejlesztési igény 20 Új típusú szövetkezet létrehozása 21 Családi gazdaságok fejlez tési igénye 3. ábra. Magyarország 188 kistérségének a SAPARD programra beérkezett pályázatának összesített adatai Magyarországon még nincsenek hagyományai a biotermelésnek Pedig az külö­nösen sok szakismeretet, technológiákat és speciális berendezéseket igényel. A bio­termékek értékesítése sem teljesen megoldott, hiszen a kínálat és a kereslet még nem talált egymásra. Az értékesítés tehát komoly piaci jártasságot, minőségbiztosí­tást és marketinget igényel. A diagramm másik három kiugró értékét az extenzív állattartás, a feldolgozóipar és a falusi turizmus iránti fejlesztési igények adják. Térségi marketing szempontból az utóbbi kettőnek van különös jelentősége. A kis és közepes méretű üzemekben előállított termékek, a falusi turizmus egyértel­műen külső piacot igényelnek. A kisüzemek 90%-a valamilyen alternatív, magas hozzáadott értékkel bíró ter­méket akar előállítani (ami természetes, ha önállóan akar fennmaradni a kommersz termékek piacán). Nagyon nagy az igény a falusi turizmus keretében történő direktmarketing és ér­tékesítés fejlesztésére, ez azonban további problémákat vet fel. Jelenleg nem léte­zik a „tanyasi termék”, mint élelmiszer-ipari kategória. A kis- és közepes feldolgo­zóipar minőségbiztosítási rendszere nem EU konform. Kereskedelmi és logisztikai viszonyaik miatt sok esetben piaci biztonságuk kérdéses. A tanyasi termékek ugyanakkor kizárólag kis mennyiségben, sok kézimunka felhasználásával készül­hetnek. Különlegességük is éppen ebben rejlik, ezáltal válhatnak a belföldi és nem­zetközi turizmus fontos elemévé. Előállításuk és értékesítésük ellenőrzésének meg­oldatlansága veszélyeztetheti a falusi turizmus fejlesztésének sikerességét is. 75

Next