Popp József - Oláh Judit (szerk.): Az EU közös agrárpolitikája és a magyar vidékfejlesztési program (Budapest, 2016)

A Közös Agrárpolitika 50 éve

déki tájkép megőrzésével vannak elfoglalva. Sokan arra is felhívják a figyelmet, hogy a szabad kereskedelem tönkreteheti az ázsiai kisgazdaságokat. Pedig a világ elegendő jó minőségű termőfölddel rendelkezik a népesség élelmiszer-szükségleté­nek kielégítéséhez. Az EU a természeti erőforrások megőrzésére, illetve növelésére törekszik a 21. században, ami nagyobb agrártermelési és környezetgazdálkodási felelős­­séggel párosul. Az EU-ban az árutermelő nagygazdaságok hozzájárulnak a világ növekvő élelmiszer-szükségletének kielégítéséhez, fontos gazdasági szerepet játszanak a vidéki térségek életében, környezetvédelmi szempontból pedig a trópusi őser­dők megmentését szolgálják (az emelkedő élelmiszerkínálat ugyanis közvetett módon csökkenti az őserdők mezőgazdasági termelés céljából történő kiirtását). A nagy árutermelő gazdaságok jövője az EU-ban is az agrárkereskedelem további liberalizálásától függ. A kisgazdaságok támogatása a vidékfejlesztési politika keretében pedig nem veszélyezteti az agrárkereskedelem liberalizálását, mivel ezek a táj karbantartását, valamint meghatározott területek nem agrárjellegű (pihe­nés, szórakozás, sport) hasznosítását célzó közvetlen támogatások. Az EU-ban a magas agrártámogatás ellenére sem jött létre a kívánt vidéki táj­kép. A közvetlen jövedelempótló támogatás hozzájárul a táj karbantartásához, sőt a táj újjáépítését is előmozdíthatja. Bár említést érdemel, hogy a látványos tájkép kialakítása inkább az életminőség kategóriájába tartozik (pozitív externália), mintsem a globális környezetvédelemhez. A biogazdálkodás is hozzájárul a táj­építéshez és fontos szolgáltatást jelent azoknak a vásárlóknak, akik a biotermékek áraiban elismerik a munkaerő magasabb költségét. Mindenesetre óvatosan kell megítélni a tájvédelmi programok támogatását, amelyek elsősorban a hátrá­nyos termelési adottságokkal, de természeti szépségekkel és gazdag tradícióval rendelkező régiók népességmegtartó erejét növelik. Annak ellenére, hogy a táj­védelem nem igazán agrárpolitikai feladat, beilleszthető a földhasználati politika rendszerébe (Avery, 1997). Az Agenda 2000 kiemelten kezelte a vidék fokozott támogatását. Mérlegelés tárgya, hogy ésszerű támogatással mit érhetünk el vidékfejlesztés címén. Meg kell jegyezni, hogy világviszonylatban sem sikerült komoly eredményeket felmutat­ni vidékfejlesztési politikával. Az agrártérségek népességmegtartó képességének erősítésére való törekvés nemes cél, de nem tudja megakadályozni — csak lassítani — a vidék lakosságának elvándorlását a városokba. Ez nem jelenti azt, hogy nincs szükség vidékfejlesztésre, de a realitás talaján kell állnunk a lehetőségek és a várható eredmények vonatkozásában. Az EU-ban az árutermelő gazdaságokat érinti a legjobban a földárak alakulása a jövőben. A mezőgazdasági támogatások egyenes következménye a magasabb földár kialakulása, ugyanis a jövedelem garantálásával csökken a kockázat és emelkedik a 14

Next