Cieger András (szerk.): Hazádnak… A hazaszeretet nagy képeskönyve (Budapest, 2007)

"Én sem leszek rosszabb nála"

Ady Babits Mihállyal „Én sem leszek rosszabb nála" hét elkendőzni. Később aztán, miután a két háború közti irodalomtörténet-írás kezdte elismeri Ady nagy­ságát, a kanonizált költői életmű lassanként minden forradalmi mozgósító ere­jét elveszti, érinthetetlen múzeumi tárggyá fakul. A negyvenes-ötvenes évek­ben felkerül Petőfi Sándor és József Attila mellé a for­radalmi költők tablójára, természetesen az életmű megfelelő darabjainak ki­emelésével (és a nem meg­felelők szemérmes elhall­gatásával). A szocializmus évei alatti általános értéke­lést jól jelzi a kultúrpoliti­kai ügyekben mindenható Révai József kijelentése: „Mert Ady tragikuma [...] az volt, hogy nem tudta megtalálni a helyes választ azokra a kérdésekre, melyekre a bolsevizmus adta meg a választ.” E „tévedésével”, valamint dekadens elhajlásaival együtt is reprezentatív költője lett ennek az érának, és a ma élő Ady-kép is sokban e korszak hordalékait őrzi. Egyedi, különc költészete és nyelve ma közkeletűvé lett általános fogalmakkal mosódik össze, utánozhatatlanságát éppen utánzóinak hada tette nyilvánvalóvá. Költészetét tárgyilago­san szinte képtelenség értékelni, személyiségét mítoszaitól már nem foszthatjuk meg, alakja, pályája, minden megnyilatkozása túlmutat önmagán. így lehet Ady Endre a magyar kultúra XX. századi önmagára találásának méltó szimbóluma is. D. Zs.

Next