Csapody Tamás: Civil forgatókönyvek. Válogatott tanulmányok és publicisztikai írások (1983-2002) (Budapest, 2002)

A béketábor legyőzhetetlen

A béketábor legyőzhetetlen 25 lesz kevesebb az idegen katona Nyugaton é­s Keleten1) A vájárnak nem akadt éjsza­­kai brigádtársa, a szövőnőnek váltótársa, a sofőrnek kollégája, aki megkérdezte vol­na tőle, hogy mi a manónak téped a szádat napestig az én, a mi pénzünkből. Az OBT-tagok nem érezték, nem tudták a második, a negyedik, a hatodik évben, hogy porhintés, „rizsa” az egész. Nem látták meg az összefüggéseket, az azonosságot a gyári üresjáratú gyűlések, a brigád-, valamint a szakszervezeti mozgalom és a bé­kemozgalom között. Miért - kérdezem most magamtól - olyan hihetetlen, hogy a vájár és az akadé­mikus, a szövőnő és a költő, a sofőr és az egyházfi komolyan gondolta azt, amit csinált. Olyan nehéz elhinni, hogy hittek a békében, a béke eszméjében, abban, hogy lehet tenni valamit a békéért­ Milyen alapon merem én a magam közel harminc évével megkérdőjelezni a meglett férfiak és sokat szült lányok-asszonyok békevá­gyát. Hogy merem kétségbe vonni háborúkat és forradalmat, vért és halált látott emberek jobbító szándékait És talán ebben rejlik a megoldás csapdája is. Az MSZMP csillaga, a kommunizmus, a marxizmus, a leninizmus, a szocializmus, a sztálinizmus ideje lejárhat, de a pacifiz­musé „az emberarcú” társadalmakban soha. A Hazafias Népfront, a Partizánszövet­ség, az Antifasiszták Szövetsége, a Nőtanács, a KISZ és még sok hasonló szervezet át­alakulhat, megszűnhet. Bebizonyosodhat róla - utóbb -, hogy nem működött jól, hogy az MSZMP transzmissziós szíjaként funkcionált. De a békére mindig szükség van, békeidőben lehet csak működő az izmus, az ideológia, virágozhatnak szerveze­tek. A békéről nem lehet bebizonyítani, hogy téves, hogy elavult, hogy már nincs rá szükség, hogy ma már másként gondoljuk. A béke alapanyag, kötőszövet, egyik alfá­ja és ómegája az életnek. Aki pedig mindezt felismeri, és a kezében tartja a békét, vagyis megkaparintja a béke menedzselését, magához vonja a béke címszava alatt a békeszervezet, a békemozgalom irányítását, aki kezeli a békét, aki kisajátítja a béke fo­galmát, akinek módja van manipulálni a békét, aki szolgálatába tudja állítani a béke­mozgalmat, aki a saját politikai imázsát tudja a békemozgalommal növelni, aki képes uralkodni az emberek eme ősi vágyán, aki mederbe tudja terelni ezt az alapvető egyéni és társadalmi igényt, aki még ezt is kontrollálni tudja - azé az irányítás, azé a vezetés, azé a hatalom. Nincs még egy ilyen közös nevező - talán csak az egy sza­badság levételével -, nincs még egy ilyen, mindenkiben (még akár a katonákban is) elevenen élő érzés, vágy, igény: békében élni, békében uralkodni, békében szolgálni, békében szeretni, békében katonáskodni, békében gyakorolni a hatalmat. Egy kis nép, egy sokat szenvedett, háborúkból vesztesen kikerülő, geopolitikailag kedvezőtlen helyzetben lévő európai ország, nép számára még különlegesebb érték a béke. Ezért bűn, gyalázat, istenkáromlás, gaztett a béke ürügyén hatalmi célból megnyerni tisz­ta, békéért áldozni kész állampolgárokat (alattvalókat), félrevezetni a gyermeki sorban tartott vagy felnőtt embereket, félrevezetni a jobb sorsában bizakodó népet, fenntar­tani a nemes céltól teljesen idegen legitimációs eszközöket, a sakkban-kordában tartó, monolitikus pártállamot kiszolgáló békemozgalmat. A szemenszedett hazugság gépe­zete ez, csapda, amelyet olykor - illetve oly gyakran - még a legjobbjaink sem ismer­

Next