Kollár Dávid - Pillók Péter (szerk.): Értékelve. Társadalmi útikalauz stopposoknak - Látóhatár (Budapest, 2021)
László Tamás: A magyar társadalom hagyományos- és újmédia-használatának jellemzői
empirikus adatokkal „szembesítjük” a vonatkozó szakirodalom néhány központi megállapítását és kérdését, elsősorban pedig a kommunikáció- és médiakutatás hazai szakértője, Aczél Petra „újmédia” tárgykörben kijelölt, árnyalt elméleti megközelítésének fonalát szőjük tovább. Ennek szellemében az elemzésben nem a média instrumentális-gazdasági, hanem kulturális-társadalmi vetületeire összpontosítunk, mely már a kérdőív kialakítása során is kiemelt szempont volt. Ide sorolhatunk olyan, jelen tanulmányban érintett témaköröket, mint a hozzáférés és az eszközellátottság, a médiumpreferenciák, a használat különféle motívumai, a médiaműveltség, valamint a szó eredeti jelentése nyomán közösségesítésként felfogott kommunikáció.3 Vizsgálatunk közelebbi célja, hogy - klaszterelemzésre alapozott módon - azonosítsuk és leírjuk a médiához fűződő viszony tekintetében egymástól eltérő mintázatokat mutató társadalmi csoportokat (mely során az alapvető szociodemográfiai jellemzőkön túl építeni kívánunk a Kollár Dávid és szerzőtársai által leírt életvitelcsoportokra is). A kérdéssor összeállításakor nagyban építettünk Pierre Bourdieu és Manuel Castells kapcsolódó munkáira, így a vizsgálat eredményeinek tárgyalása során kitérünk a gazdasági, társadalmi és kulturális tőke ide vágó kérdéseire (elsősorban a hozzáférésre és eszközellátottságra vonatkozó adatok mentén), valamint a kölcsönhatásokra lépő („interacting”) és a fogyasztó („interacted”) csoportok csoportok - médiahasználati kultúra és interaktivitási jelleg alapján leírt - ideáltípusainak hazai azonosíthatóságára . Aczél Petra 2015: Médiaműveltség. In uő. (szerk.): Műveljük a médiát! Budapest, Wolters Kluwer, 175-178, http://buvosvolgy.hu/dokumentum/108/aczel_muveljuk_a_mediat.pdf (letöltve: 2019.03.22.). 3 Lázár Kovács Áron 2008: Megnyilatkozás és fenntartás. Az egyház önértelmezése mint médiafeladat. Vigília, 9, 662, http://real.mtak.hu/106673/l/Vigilia_2008_09_facsimile.pdf (letöltve: 2020.03.20.). 4 Jelen kötetben: Kollár Dávid - Gyorgyovich Miklós - Pillók Péter: Életvitelcsoportok Magyarországon. 5 Bourdieu 2010: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. 6 Castells, Manuel 2010: The Rise of the Network Society. The Information Age. Economy, Society, and Culture. Chichester (West Sussex) - Malden (MA), Wiley- Blackwell. 194