Pogrányi Lovas Miklós: Konzervatív reneszánsz az Egyesült Államokban (Budapest, 2016)

Csák János

[... ] Az igazságosságban minden erény bennfoglaltatik, [...] a töké­letes erény gyakorlati megvalósítását jelenti, [...] mert akinek a bir­tokában van, az erényt nemcsak önmagával, hanem másokkal szem­ben is tudja gyakorolni."10­1 A szabad társas lények által kialakított efféle „jó (helyes) és igazságos (törvényes) rendre (berendezkedés­­re)"irányul az amerikai „experiment in ordered liberty" a szabadság rendjének kísérlete,11 amelyhez az amerikai alapító atyák érvelése szerint érdemes csatlakozni, és amelyre a konzervatív kutatóinté­zetek és gondolkodók oly gyakran hivatkoznak alapvetésként. A konzervatív kutatóintézetek és gondolkodók döntő problémá­ja tehát „a jó és igazságos rend" modern megvalósításának átgon­dolása és elősegítése. De vajon mennyiben felelnek meg elgondolá­saik e célkitűzésnek? Milyen logikai sorrend áll fenn az egyes tár­sadalom- és politikai gazdasági részcélok között? Melyek az egyes célokhoz vezető hatékony és célkonzisztens politikai, gazdasági, szellemi és spirituáliseszköz-kombinációk, és ezek milyen kölcsön­hatást gyakorolnak egymásra? A célok hierarchiáját és az eszköz­kombinációk vizsgálatát segítheti az értelem és a történelmi tapasz­talatok próbáját kiálló mérce meghatározása. A következőkben egy társadalomfilozófiai összefüggésrendszert megtestesítő mércét vá­zolok fel, amelynek fényében reményeim szerint vizsgálhatóvá vál­nak a társadalomra és a politikai gazdaságra vonatkozó megállapí­tások. Az emberkép mint mérce A jó és igazságos rendről való gondolkodás kiindulópontja az ember­­felfogás, vagyis az ember önmagáról és embertársáról alkotott képe: hogyan viszonyul valaki az emberi léthez, milyen értelmet és jelen­tőséget tulajdonít az emberi életnek, ebből milyen magatartást, vi­ 10 Arisztotelész 1129b. 11 József Attila szavaival: „Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet," Levegőt! (1935. nov. 21.) http://mek.oszk.hu/05500/05570/html/jozsef_attila0020.html 26

Next