A Szentmise miseájtatosságok az egyházi misekönyv alapján. A kath. Magyar közönség használatára (Budapest, 1912)

Előszó

ELŐSZÓ. Hogy minő szándék vezette a szerzőt a jelen mise­­ájtatosságok kiadásában, ugyanazon gondolatokkal jelez­hetjük, melyek egyúttal legmegfelelőbb módon vezetik be az olvasót e könyv értelmébe s használatába. A szentmise szertartásai az egyházi hitélet egyik leg­jelentősebb része és megnyilvánulása. Az áldozat minden népnél s minden időben a vallási élet középpontjában állt. A keresztény vallás csak egyfajta áldozatot ismer : Krisztus véres önfeláldozását a kereszten s e véres áldozat vérontás­nélküli, titokzatos megújítását oltárainkon, a szentmise áldozatában. Már az őskereszténység, mint szent Irén lyoni püspök­vértanú (szent János apostol tanítványának, Polikarp­­nak, tanítványa f 202), a szentmisében látta azt a «tiszta ételáldozatot», melyről maga az Isten hirdette előre az ószövetségben, hogy a megfertőzött levitái áldozatok helyére fog lépni s Isten nevének dicséretére «napkelettől napnyugatig», «minden helyen s minden nemzetben» illatos áldozatként fog ég felé szállni (Mail, 11.). Ez az a «Melkizedek rendje szerinti kenyér- és boráldozat», melyről a próféták szólnak (1 Móz 14, 18 ; Zso 109, 4.) ; ez az ószövetség egész előképes áldozatrendszerének gyönyörű teljesülése. Már szent Pál apostol szerint a szentmise a keresz­tények voltaképeni megkülönböztetője a zsidóktól és pogá­­nyoktól (Zsid 13,10), melyhez ugyanezen okból félő tisztelet­tel s nagyrabecsülésselragaszkodottmárakatakombáknak s 1*

Next