Bábel Balázs: Isten országútján. Elmer István beszélgetése Bábel Balázs kalocsai érsekkel - Pásztorok 3. (Budapest, 2005)

Asztrik örökében

később. Rájöttem arra, mennyire filozofikus alkat, minden - skizofrénnek tartott - vonása mellett; olyan eredeti meglátásai voltak, melyek modernné teszik őt, ugyanakkor klasszikussá, s korántsem az a proletárköl­tő, ahogyan annak idején az állami iskolában ezt taní­tották nekünk. Tverdota György József Attiláról írott tanulmánya egyértelművé teszi ezt. Mostanában egyébként éppen Vágó Márta József Attilára vonatko­zó vallomásait olvasom. Kérdezni szokták tőlem: és ha valamely művész­nél a katolikus egyház tanításával nem egyező megálla­pításokat találok? Erre mindig azt felelem: a művészet befogadásához nagykorúság kell. Nem vagyok szektás olvasó. Vajda Jánosnak van három nagy verse, melyek igazán kiemelkedő művek. Emellett számos gyöngébb verse született, köztük olyanok, melyekben például szidja a jezsuitákat. A három nagy verset érdemes is­merni, de ezekre nem biztos, hogy a kötelező olvasmá­nyok könyvéből bukkanhat rá a fiatal. Tehát el kell ol­vasni az egész életművet. így voltam falum szülöttével, Gyóni Gézával, a prózaírók közül Cs. Szabó Lászlóval. Amikor találkoztam Pilinszkyvel, igen tetszett ne­ki a nevem. Keresztúry Dezsővel is beszélgettem, Ha­tár Győzővel és másokkal, gimnazistaként pedig talál­koztam Rónay Györggyel. Nem sznobságból említem mindezt, hanem az irodalom iránti szeretetből. Azt sajnálom, hogy a mai - elitnek tartott - iroda­lom nem meri vállalni a lét nagy kérdéseit, illetve a nemzeti kérdéseket, hanem - ha szabad így fogalmaz­nom - a semmi szövegmondása folyik. Téma és ese­mény nélküli dolgok legaprólékosabb elmondása, az önmagáért való szöveg rendkívül untat egy ponton túl. 179

Next