Baritz Sarolta Laura - Fülep Dániel (szerk.): Tanulmánygyűjtemény a környezettudatos gondolkodásához - „...Hogy művelje és őrizze meg” (Budapest, 2008)

Harsányi Pál Ottó: Tájékozódás az ökofilozófiai irányzatok sokaságában és a keresztény környezetetika kulcspontjai

gáti formáját, legyen az akár katolikus, akár protestáns, tette felelőssé az öko­lógiai válság kialakulásáért. Szerinte a Szentírás áthidalhatatlan szakadékot ál­lít Isten és a teremtett világ közé, valamint a Teremtés könyve 1,28 szerint Isten parancsot adott az embernek, hogy hajtsa uralma alá a Földet. Mindez egy romboló antropocentrizmust, azaz emberközpontú gondolkodásmódot hozott létre, amely a századok során egyre inkább egy környezetpusztító magatartás­ban ölt testet. Ennek mélyén a dominium terrae3 (a teremtett világ fölötti ura­lom) ideológiája húzódik meg. Az említett szerző ezen álláspontját Carl Amé­­ry3 4 még egyoldalúbban mutatta be, az ausztrál John Arthur Passmore5 némileg módosította ezt, de a bajok okát ő is a görög kultúra és a kereszténység találko­zásának számlájára írta. Katolikus részről az ökológia etikai vonatkozásaival foglalkozó első mun­kák közé tartozik Bernhard Häring híres morálteológiai kézikönyvének Ökoló­gia és etika című fejezete6, valamint Alfons Auer Kömyezetetika című, 1984-ben megjelent könyve7. Ezek a morálteológiához tartozó bioetika tudományának egy új területét, a környezetetikát jelölték ki. Az egyre élesebben jelentkező ökológiai problémák mindinkább megkérdő­jelezik a korlátlan mennyiségi gazdasági fejlődés filozófiáját. így a különböző filozófiai és teológiai irányzatok, a keresztény hit is, választ keresnek a fejlő­dés és a környezet összefüggései által felvetett kérdésekre. Az ökofilozófiai megközelítések és az úgynevezett ökológiai teológia vagy ökoteológia külön­böző irányzatai igencsak összetett képet mutatnak, melyek a legkülönbözőbb környezetvédő és „zöld mozgalmak” ideológiai hátterét alkotják. Nagyban se­gíti a tájékozódást, ha tisztázzuk, hogy az egyes irányzatok milyen létezőket ruháznak fel erkölcsi értékkel, milyen gondolatmenet jellemző rájuk, illetve 3 Vö. U. Krolzik, Die Wirkungsgeschichte von Genesis 1, 28, in G. Altner (Hrsg.), Ökologi­sche Theologie. Perspektiven zur Orientierung, Kreuz, Stuttgart 1989, 149-163; olasz ford., ‘Dominium terrae’. Storia di Genesi 1, 28, Rivista di Teológia Morale 22 (1990) 257-267. 4 C. Améry, Das Ende der Versühung. Die gnadenlosen Folgen des Christentums, Reinbek, Hamburg 1972, 19742. 5 J. A. Passmore, Man’s Responsibility for Nature. Ecological Problems and Western Tradi­tions, Scribner, New York 1974; Ibid., Duckworth, London 19802. 6B. Häring, Frei in Christus. Moraltheologie für die Praxis des christlichen Lebens I—III, Herder, Freiburg im Breisgau-Basel-Wien 1980-1981; olasz ford., Liberi e fedeli in Cristo. Teológia morale per i preti e laid I—III, Paoline, Roma 1981 (Ecologia ed etica, vol. 3, 213— 263); angol ford., Free and Faithful in Christ. Moral Theology for Priests and Laity, St. Paul, Middlegreen-Slough (UK) 1978-1981 (Ecology and Ethics, vol. 3, 167-208). 7 A. Auer, Umweltethik. Ein theologischer Beitrag zur Ökologischen Diskussion, Patmos, Düsseldorf 1984, 19852; olasz ford., Etica dell’ambiente. Un contributo teologico al dibattito ecologico, Queriniana, Brescia 1988. 17

Next