Beran Ferenc: A lelki élet teológiája (Budapest, 2016)

II. rész: A lelki élet teológiája

figyelmességében, áldozatkészségében visszakapjuk. Ilyen érte­lemben mondhatjuk, hogy a szeretet, a kölcsönös adás és az elfoga­dás képessé teszi az embereket arra, hogy kölcsönösen kiemeljék egymást a magába zártság verméből. A mai világ tehát Isten és az általa adott kinyilatkoztatás elfogadása nélkül is eljuthat a szeretet szükségességének a felismeréséhez. Az emberszeretet megnyilvánulási formái Az antropológiával foglalkozó tudományok megvizsgálták az em­beri szeretet kibontakozását, vagyis azt, hogy az áldozatos szere­­tetre való készség hogyan alakul ki az emberben. Megfigyelésük szerint a gyermek szeretetére elsősorban az érzelmi, birtokló szere­tet jellemző. A gyermek érzelmileg vonzódik szüleihez és „birto­kolni” akarja őket. Ez a gondolat fejeződik ki nagyon szépen József Attila „Mama” című versében, amelynek leírása szerint a gyer­mek költő nem akarja, hogy édesanyja mással foglalkozzon, azt kívánja, hogy neki szentelje minden idejét. A gyermek érzelmi, bir­tokló szeretete nagyon sokszor féltékenységet válthat ki testvé­rében, aki ugyanúgy teljesen igényt tart édesanyjára. A szakembe­rek szerint az identitás (önazonosság) kiformálódásával kezdhet kialakulni a gyermekben a jóakaró szeretet. Ez a szeretet már nem csak a saját javát keresi, hanem figyelembe veszi a másik érdekeit is. Mérlegeli, hogyan gondolkodik a másik, milyen segítséget adhat a másiknak, hogy a célját meg tudja valósítani. A barátság és a sze­relem nagyon sokat segíthet a jóakaró szeretet kialakulásában, hi­szen a fiatalnak lehetősége nyílik arra, hogy a másik „szemével” is megismerje a világot. Az ember az áldozatos szeretet fontossá­gát az életre szóló döntések után fedezheti fel. Két ember tartós kapcsolata elképzelhetetlen az áldozatos szeretet gyakorlása nélkül. A másik gyengeségeinek, másságának az elfogadása, a gyermekek vállalása, felnevelése áldozatot kíván az embertől. A keresztény ember tapasztalata azt mutatja, hogy az áldozatos szeretet lehetővé teszi, hogy az ember még jobban megértse a megváltás titkát, a „ke­reszt botrányát”. Az áldozatos szeretet gyakorlásban ugyanis kö­zelebb kerülhetünk az értünk szenvedést vállaló Jézushoz, és ré­136

Next