Beran Ferenc: A lelki élet teológiája (Budapest, 2016)
II. rész: A lelki élet teológiája
figyelmességében, áldozatkészségében visszakapjuk. Ilyen értelemben mondhatjuk, hogy a szeretet, a kölcsönös adás és az elfogadás képessé teszi az embereket arra, hogy kölcsönösen kiemeljék egymást a magába zártság verméből. A mai világ tehát Isten és az általa adott kinyilatkoztatás elfogadása nélkül is eljuthat a szeretet szükségességének a felismeréséhez. Az emberszeretet megnyilvánulási formái Az antropológiával foglalkozó tudományok megvizsgálták az emberi szeretet kibontakozását, vagyis azt, hogy az áldozatos szeretetre való készség hogyan alakul ki az emberben. Megfigyelésük szerint a gyermek szeretetére elsősorban az érzelmi, birtokló szeretet jellemző. A gyermek érzelmileg vonzódik szüleihez és „birtokolni” akarja őket. Ez a gondolat fejeződik ki nagyon szépen József Attila „Mama” című versében, amelynek leírása szerint a gyermek költő nem akarja, hogy édesanyja mással foglalkozzon, azt kívánja, hogy neki szentelje minden idejét. A gyermek érzelmi, birtokló szeretete nagyon sokszor féltékenységet válthat ki testvérében, aki ugyanúgy teljesen igényt tart édesanyjára. A szakemberek szerint az identitás (önazonosság) kiformálódásával kezdhet kialakulni a gyermekben a jóakaró szeretet. Ez a szeretet már nem csak a saját javát keresi, hanem figyelembe veszi a másik érdekeit is. Mérlegeli, hogyan gondolkodik a másik, milyen segítséget adhat a másiknak, hogy a célját meg tudja valósítani. A barátság és a szerelem nagyon sokat segíthet a jóakaró szeretet kialakulásában, hiszen a fiatalnak lehetősége nyílik arra, hogy a másik „szemével” is megismerje a világot. Az ember az áldozatos szeretet fontosságát az életre szóló döntések után fedezheti fel. Két ember tartós kapcsolata elképzelhetetlen az áldozatos szeretet gyakorlása nélkül. A másik gyengeségeinek, másságának az elfogadása, a gyermekek vállalása, felnevelése áldozatot kíván az embertől. A keresztény ember tapasztalata azt mutatja, hogy az áldozatos szeretet lehetővé teszi, hogy az ember még jobban megértse a megváltás titkát, a „kereszt botrányát”. Az áldozatos szeretet gyakorlásban ugyanis közelebb kerülhetünk az értünk szenvedést vállaló Jézushoz, és ré136