Bíró Bence et al. (szerk.): A magyar múltat kutatni, írni és láttatni - ez által szolgálni a hazát. Tisztelgő kötet J. Újváry Zsuzsanna 25. pázmányos oktatói éve előtt (Budapest, 2020)

Őze Sándor: "Valaminek azért mégis kellett lennie". Néhány megjegyzés a reformáció kérdéséhez a Dél-Dunántúlon

ŐZE SÁNDOR Elmondta, hogy szerinte beszélhetett ő Lutherről, megújulásról, ez a terület nem valószínű, hogy érzékelte az egyházszakadást, dogmatikai tisztázásról ilyen körülmények között szó sem lehetett. A hívek pedig örültek a lelki gon­doskodásnak a paphiányos időben, azután, ha más pap, szerzetes vetődött arra, annál gyóntak, áldoztak, keresztelkedtek, hosszú időnek kellett eltelni addig, amíg egy másik generáció felekezetekké szerveződve dogmatikailag megalapozott, új szertartásrend alapján érzékelte az új vallási határokat. Az volt a fontos az adott közösség számára, hogy a nyugati keresztény pap eltemette a halottakat, beszentelte a sírokat, megáldotta és megkeresztelte a házasulandókat és az újszülötteket. Benda szerint: „A volt ferences szerzetesek egy csoportja a külföldi aka­démiai tanulmányokról hazatért Baranyába. Ok voltak az új hit, a reformáció terjesztői.” Szűcs Jenő nyomán legendaként terjedt el a ferences reformáció elmélete, amely szerint aposztata ferencesek voltak az első reformátorok.13 E szerint „a reformáció első nemzedéke az obszerváns szerzetesek aposzta­­tái közül került ki (...)”.14 A nézet arra az 1960-as években virágzó kutatásra épül, hogy a reformációt, mint forradalmi elméletet kezelje. A ferencesekkel kapcsolatban azonban az elmélet ellenkezője is igaz, ez abból következik, hogy a rend volt messze a legelterjedtebb Magyarországon, míg a szomszé­dos országokban más rendek, pl. a domonkos a vezető. A ferences rendből kerültek ki a reformáció védői és ellenfelei is. A reformáció ellen azok a te­rületek tudtak igazán védekezni a magyar etnikumú részeken és maradtak meg máig katolikusnak, ahol megmaradtak a ferences kolostorok, Szeged, Jászberény, Gyöngyös, Csíksomlyó. A ferences iskolák magyar etnikumú diákjaikat nagyobbrészt Krakkóba irányították. A 16. század elején a magyar bursa tette ki a diáklétszám majdnem harmadát.15 Ezek a diákok indultak a 13 Szűcs Jenő, „Ferences ellenzéki áramlat a magyar parasztháború és a reformáció hát­terében”, Irodalomtörténeti Közlemények 78,4. sz. (1974), 409^435. 14 A ferences lelkiség hatása az újkori Közép-Európa történetére és kultúrájára. A Piliscsa­­bán 2002. október 14-16. között megtartott nemzetközi tudományos konferencia tanulmányai. I—II. köt. szerk. Őze Sándor—Medgyesy-Schmikli Norbert (Budapest-Piliscsaba: Magyar Egy­háztörténeti Enciklopédia Munkaközösség - Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettu­dományi Kar, 2005) (Művelődéstörténeti Műhely - Rendtörténeti konferenciák, 1) Az elméletre a Határ és határtalan... című könyvem ferences rendről szóló fejezetében részletesen kitértem. 15 RitoÓknÉ Szalay „Ágnes, Miért éppen Melanchthon?”, in Művelődési törekvéseink a korai újkorban: Tanulmányok Keserű Bálint tiszteletére születésének 70. évfordulója alkal­mából. Adattár a XVI-XVIII. századi szellemi mozgalmaink történetéhez 35, szerk. Balázs Mihály (Szeged: József Attila Tudományegyetem Régi Magyar Irodalom Tanszék, 1997), 497-505. A témakörben a bibliográfiai eligazodáshoz lásd az ott lévő lábjegyzeteket. Lásd még Szabó András, Die sociale Struktur der Universitässtudentenschaft im Spiegel der Un­garischen Studenten zu Wittenberg. KeveháZI Katalin, Melanchthon és a Wittenbergben ta­nult magyarok az 1550-es évektől 1587-ig (Szeged, 1986). 38

Next