Boda László: Kimondatlan jelenlét. Válogatott versek, esszék (Budapest, 2014)

Bevezető vallomás

voltam némileg rokon, de a saját utamon. Nekem elsősorban Szabó Lőrinc és Pi­linszky János volt a mesterem. Akkor is, ha ők lírai költők, én meg inkább epikai alkat vagyok, s ez a jelen kötetből is kiderül. Elsősorban az Atlantisz című költe­ményemre gondolok, és persze arra, hogy ilyet az ember egyszer ír meg az életé­ben, akár egyetemes emberi vonzatát tekintve, akár tartalmi és formai összhang­ját, meg persze Turcsány Péter értékelését tekintetbe véve. A későbbiekben aztán nem csak esztétikai tanulmányokat írtam. Néhány ver­set is publikáltam. A Polisz folyóirat illetékeseitől két vers és két esztétikai tanulmány után kaptam meg a Gyulai Pál-díjat, ami váratlanul ért, de jólesett. A Költő-e Heidegger?, továbbá a Heidegger és Pilinszky című két esszém pedig angol fordításban is megjelent az Existentia filozófiai tematikájú kötetében. Korábban a magyar irodalmi életbe nem kerülhettem be. Nem járhattam gyűlésekre. Nem lehettem tagja a Magyar írószövetségnek. Három versemet az Új Ember közölte, amely egyházi lap. Az igazi előrelépést Varga Domokos és Jánosy István megtisztelő barátsága jelentette. Ok patronálták a Belső színjáték megjelenését. Varga Domokos révén publikálhattam három versemet és két esz­tétikai írásomat a Lyukasára rangos irodalmi folyóiratában. Egyiket azért tartom fontosnak, mert olyan véleményt formálok a posztmodernről, amely szemben áll a nálunk kialakult, deformált nézetekkel. A posztmodern ugyanis szabad utat en­ged a különböző műfajoknak, persze a kellő színvonal követelményével. Lénye­gét tekintve a klasszikus és a modem szintézisének tekinthető. Olyan jellemzői is vannak, mint a költői bravúr vagy az irónia. S mivel rám erősen hatottak a skót balladák, majd Arany János balladái, azért bizonyos daccal írtam két ver­sem címe alá, hogy „Posztmodern ballada”. Mert annak keretébe ez is belefér. A posztmodern egyértelműen megszünteti a modernek diktatórikus követelését (vö. a fiatal Kassák), amely száműzte költői irányzatából nemcsak a rímeket, de - kimondatlanul - az epikát is, meg persze a szonettet. Nálunk ennek ellenére egységes irányzatnak tekintették, eléggé széles körben. Mintha a posztmodern valamiféle kötelező, amolyan nyaktekert, csak a lírai költészetet engedélyező, újfajta szürrealizmus lenne. Annak is egy kilazított változata, amely szerint nem kell se rím, se ritmus, se hazaszeretet, se világnézet, s még sorolhatnám. Fontos a meghökkentő asszociáció. Egy gyanús esztétájuk nyíltan kijelentette, hogy ki­fogytunk a rímekből. Nocsak! Mintha a sakkszakember úgy nyilatkozna, hogy álljunk le a sakkal, mert kifogytunk a lépésekből. Persze az ilyen lazaság hízeleg a fiatalabb generációnak, de az eredménye lesújtó. Talán soha ennyi verset, sőt verskötetet még nem publikáltak Magyarországon, és még soha nem fordult el ennyire a versektől a nagyközönség. Aki nem hiszi, kérdezze meg a kiadókat. Ugyanakkor híjával vagyunk az avatott és legalább szándékában tárgyilagos, szélesebb körű, rangos irodalmi kritikának. Az érdeklődést illetően marad a ba­ráti kör, esetleg egy kritikai szimpatizáns, az érdekeltségi szféra keretében. Ezt követően pedig a gyors feledés. Utóbbi sajnos legjobb költőinket sem kíméli, Illyés Gyulát vagy Pilinszkyt is beleértve. Ezen szerencsére szervezetten igye­keznek segíteni az illetékesek az oktatásban. Egyedül talán József Attila nimbu-8

Next