Brandenstein Béla: Nietzsche (Budapest, 2002)

Előszó

ELŐSZÓ Napjainkban sokat emlegetik a múlt század magányos vándor költő-filozófusának nevét. Hatalmas modern mozgalmak szellemi aty­jának tekintik: úgy mondják, hogy a nemzeti szocializmusban is az ő eszméi testesülnek meg igen messzemenőleg; azt tartják, hogy a modern európai elit jórészben Nietzsche-követő. Ezért ma Nietzsche az igazán korszerű bölcs: nem egyszer hallani ilyesféle állítást. Vájjon így van-e? Akit sokat emlegetnek, az tagadhatatlanul korszerű; nyilván fel­tehető, hogy e népszerűségnek valami alapja is van a felkapott gondol­kodó és a feléje forduló kor szellemi viszonyában. Ennyiben Nietzsche bizonyosan korszerű: sok gondolata elevenen hat napjainkban. Mégis nagyon tévedne, aki azt hinné, hogy korszerűsége mélyen benne gyö­kerezik korunk és szellemi áramlatainak, valamint hordozóiknak szelle­mében, hogy Nietzsche talán korunk igazi szellemi vezére, vagy leg­alább is napjaink jellemző és jelentős szellemi vagy társadalmi moz­galmainak eszmei irányítója. Ilyen értelemben Nietzsche ma sem kor­szerű és nem népszerű és nem is lesz, mert nem is lehet az. Annyira különleges és szélsőséges egyéniség ő és törekvéseiben, eszményeiben annyira individualista, hogy valódi népszerűségre és azzal komoly korszerűségre, azaz kort alakító jelentőségre nem tehet szert. Gon­dolatai, főleg bíráló és harcos eszméi nem egy korszak általános szel­lemi irányával egybevághatnak és akkor e korban igen hatásosan érvényesülhetnek: de maga a pozitív nietzschei eszmevilág nem lehet kort-formáló erő, mert nem vonhatja igézetébe semmilyen kor embe­rét általában. A tömegeket nem, mert azok meg nem érthetik, és ha megértenék, rájönnének, mennyire ellenük szól; de a legjobbakat sem, mert ezek nem téveszthetik szem elől mély belátásai és igazságai mel­lett önkényes szertelenségeiből fakadó egyoldalúságát és tévedéseit sem. Ekkor azonban már nem formálódhatik Nietzsche-világ. Puszta olvasmány amúgy sem igen formál világot: Nietzsche pedig ma is lényegében olvasva hat és mindig is olvasmány marad, mert épen csak mint olvasmány tudja legjobb erőit kibontani; hiszen Nietzsche legmélyebben író-gondolkodó, és műve, sőt gondolatvilága is lényegileg irodalom, költő-bölcselet, képzeleti teremtés, akármennyi belátást tartogat is. Mint olvasmány a legkényesebb: valóban „veszedel­mes" olvasmány, amint ezt sajátmaga meg is mondja. Persze nem egé­szen abban az értelemben veszedelmes, amint ő érti. Legveszedelme­sebb azok számára, akiknek nem szánta: a tömegnek, amelyet sokszor barátságosan, még többször undorral, de mindig lenézett, és amelynek félreértései ellen már maga védekezett; mert ez az „immoralista" 1*

Next