Czettler Jenő: Agrárpolitika. 2. kötet, agrárgazdaságtan (Budapest, 1947)

I. Fejezet. Termelési politika

84 községben 50%-al növeli a föld értékét, nyershozamát pedig 20%-al. A tagosítás közigazgatási, technikai és bírói eljárásra tagolódik. Először az érdekeltek egy­­harmad szavazattöbbsége dönti el a tagosítás szükségességét, aminek meg­történte után a közigazgatási eljárás helyébe a telekkönyvi hatóság munkája lép, ez a felek által választott, földmérői oklevéllel rendelkező mérnöknek meg­bízást ad, aki azután az eljárás technikai részét olymódon bonyolítja le, hogy a falu elöljáróságával és gazdáival együtt a község átlagos földminőségének egy kát. holdját, mint becsholdat megállapítván, ehhez viszonyítva, a talaj minő­sége, továbbá a falutól való távolság szerint a becsholdnál kisebb vagy nagyobb, de a régivel egyenértékű területet oszt ki a tulajdonosok között. A törpebirto­kosok rendszerint a faluhoz közelebb kapják parcellájukat, az igatartó nagyobb gazdák a falutól távolabb, úgy hogy sokszor a távolság és a talajminőség kom­binálásával a kisgazda, aki eddig dirib-darab földjein csak a legprimitívebb módon tudott gazdálkodni, falubéli házát eladva, a határ külső részén tanyás gazdaságot alapít, gépeket vásárol, a piac számára termelő kisközépbirtokos lesz, viszont a törpebirtokos, aki eddig távolfekvő parcel­áj­át csak munka­mulasztás árán tudta hasznosítani, a falu közelében fekvő területen házat épít és önellátó gazdálkodást folytathat, keresetének csökkenése nélkül, sőt e réren keresete esetleg még növekedni is fog. A tagosítás egyébként kiválóan alkalmas az alföldi település aránytalan határbeosztásának helyesbítésére is, így lehet­séges volna a falutól távolabb eső paraszt — középbirtokok közelében nagyobb számú törpebirtokot a régi zsellértelepítésnek megfelelően létesíteni, hogy azok tulajdonosai munkát, a tanyás gazdák pedig munkáskezet találjanak. A tagosí­­tási eljárás befejezést akkor nyer, amikor a bíróság az új tulajdonosokat birtokba­­vezeti és a telekkönyvezés nevükre megtörtént. Egyébként a tagosítás előfel­­tétele a mezőgazdaság gépesítésének is. Ennél a speciálisan magyar problémánál több figyelmet érdemel a puszta­területek művelhetővé tétele. A közösségi gazdálkodásnak erre, a népesség növekvésével kapcsolatban álló fontos feladatára már Thaer is utalt. A talaj­­javítás és szaporítás feladatainak nagyobb része meghaladja a magángazdaság tőke- és munkaerejét, így különösen a vízgazdálkodás, tehát a belvizek levezetése, mocsarak lecsapolása, árvíz elleni védekezés, öntözés és hajózható csatornák létesítése stb., továbbá a gazdálkodás magasabbrendű fajtái, mint a rizs­­termelés, halastavak, öntözhető kert­gazdaság megteremtése. Ezek éppúgy, mint a közgazdasági élet egyetemét érintő egyéb meliorációk (utak, hidak, vasút stb. építése) maradandóbb hatásúak és általános keretét adják az egyes üzemek talajjavító munkáinak. Különösen a vízgazdálkodás van kihatással a termelést súlyosan érintő klímakiegyensúlyozásra is, ami különösen Magyar­­országon fontos, mert az oktalan erdőirtás és az egyoldalú Tiszaszabályozás folytán klímánk még szélsőségesebb lett. Eltekintve az ókortól, a vízszabályozást a középkor végén és az újkor fején Olaszország és Hollandia kezdeményezte. Innen hozatott mérnököket I. Rákóczi György is a Tisza kiöntései által alkotott mocsarak lecsapolására és a Harkány—Tokaj-i hajózható csatorna kiépítésére. A szintén hajózható Bega-csatornát Mercy Claudius készítteti el, míg a Mária Terézia által szervezett Országos Vízszabályozási Igazgatóság a Ferenc-csatornán kívül az alibunári mocsár kiszárítását, a Sárvíz, Kapos és Sió szabályozását végeztette el. Ezen a téren azonban legnagyobb arányúak és legmaradandóbbak Széchenyi István alkotásai, akinek kezdeményezéseit a különböző vízszabályo­zási társaságok szakértői és hozzájárulásai megfelelő állami támogatással tovább

Next