Czigány György: Zárófogadás (Budapest, 2009)

Zárófogadás

- Úgy tudom, Bach után még Schubertét, Mozartot és Chopint is kedvelte. — Igen. Ha Chopint összehasonlítom Bachhal, néha Bachnál is van romantika, például a Goldberg-variációkban. Jánosnak jó füle volt ah­hoz, hogy meghallja ezeket az összefüggéseket. Minderről Kocsis Zoli­val biztosan többet beszélgettek. Egyszer József Attiláról beszélgettünk: „József Attila... — és akkor egy kicsit eltűnődött, figyelt ő Mozart.” És igaza volt. Az a fajta elemen­táris tehetség volt, aki megírt húsz perc alatt egy remekművet, fogadás­ból is, ha kellett. Mozart pedig kuglizás közben írta egyik trióját. Ilyen szempontból József Attila valóban hasonló Mozarthoz. János véletlen­szerűen bukkant rá zenékre és azokat amolyan égi jelekként fölfogta, befogadta. Neki a zenére lelkileg szüksége volt. A zenében az érdekelte, ami számára mond valamit, lehetett az akár csupán két taktus is. * (Pilinszky János zenéi) „(...) Találkozásaink során megtudtam - amit ő se rég tudott -, szá­mára a zene nélkülözhetetlen. Kiderült a tény, hogy a zene az iroda­lomnál, filozófiánál többet jelent életében, hiszen „a nagy zene éppúgy gondolkodás, akár a filozófia, sőt az evidenciák talán még sokkalta ma­­gasabbrendű érvényességét tárja fel”. (...) „Hangszalagok. Az egyik 1966-ból. Pilinszky nyilatkozata akkor még igen emlékeztetett a fölolvasásra: lassan, ünnepélyesen mondta el (ta­lán előre megírt?) szövegét. Különös hálával tartozom Bachnak. Későn, nagyon későn ő nyitotta meg szememet a zene világára. Azóta alig telik el nap, hogy ne hallgas­sak zenét. Főként reggel s még inkább a hajnali órákban. Bach hallga­tásának nincsenek hangulati feltételei. Bármilyen állapotomban, han­gulatomba, szükségemben közelíthetek hozzá. Akár az Univerzum, az a fajta legnagyobb erő, mely megadta magát az egyetemes gyengédség­nek. Művei közt van egy, amit talán legjobban szeretek, ez a Musicali­-sä 57 es-

Next