Debreczeni János: Szentek élete. 5. rész (Budapest, 1878)

Kisasszony hava

Augusztus 1. 2 Szent Péter bilincsei. örömében nem nyitá ki az ajtót, hanem befutván, jelenté, hogy Péter az ajtó előtt, áll. Azok pedig mondák neki: Esztelen­­kedel. De ő erősíté, hogy ágy van. Azok pedig mondák : Az ö angyala. Péter pedig folyvást zörgete. Kinyiták tehát az ajtót, és látván őt, elálmélkodának. Intvén pe­dig nekik kezével, hogy hallgassanak, el beszóló, miképen hozta ki őt az Ur a töm löczből, ós mondá: Izenjétek meg Jakab­nak és az atyafiaknak ezeket. Es eltávoz­ván, más helyre méné. Megviradván pe­dig, nem csekély háborodás lön a vitézek között a miatt, mi történt Péterrel? Ideró­­des pedig, midőn elékivánta őt, és nem találta, törvényt szolgáltatván az őrökre, parancsoló kivitetni (kivégeztetni) őket.“ A lánczokat, melyekkel Péter meg­kötözve volt, — hagyomány szerint — a csodálatos szabadulás által lelkében meg­hatott s ennek következtében egész házá­val Krisztus hitére tért százados magához vevén, azokat ő és buzgó keresztény uno­kái, mint drága emlékeket, gondosan s hí­ven őrizték mindaddig, mignem a keresz­tények, háromszázados üldözés után, sza­bad vallásgyakorlatot nyervén, e lánczok a jeruzsalemi templom kincseivé lettek. Az 5 dik században Eudokszia, II. Teodóz, kelet-római császár neje Jeruzsá­lemben és környékén a szent helyeket lá­togatván s hosszasabb ott időzése alatt az irgalmasság cselekedeteit nagy mértékben gyakorolván, távoztakor, Juvenál jeruzsá­­lemi pátriárkától, háláúl és jótettei viszon­zásáig , egyéb szent tárgyak mellett, sz. Péter két lánczát is ajándékúl nyerte. Eudokszia a lánczok egyikét a kon­stantinápolyi egyháznak adta, másikát szin­tén Eudokszia nevű lányának, III. Valen­­tinián nyugat-római császár nejének Ró­mába küldte. S igy Jeruzsálem után Kon­stantinápoly és Róma , kelet és nyugat, mint egykor Krisztus keresztfáján, sz. Pé­ter apostol lánczain is megosztoztak. Nagy volt az öröm mind Konstanti­nápolyban, mind Rómában, mikor meg­látták vallásos kegyeletük becses tárgyait, a lánczokat, melyeket az viselt, kire a világ megváltó Istene a mennyország kul­csait bízta. De még fokozottabb lett az öröm, nagyobb a tisztelet és kegyelet ez ereklyék iránt, midőn III. Sziksztus pápa a neki fölmutatott jeruzsálemi lánczok láttára szintén eléhozta a lánczokat, me­lyekkel sz. Péter, Nero császár idejében történt kivégeztetése előtt, római börtöné­ben volt megkötözve, és midőn e római láncz összehasonlítás végett a jeruzsálemi lánczhoz tétetvén, a két láncz hirtelen úgy egybefüződött, mintha ugyanazon kéz ál­tal egy lánczúl lett volna kovácsolva. Szép jelképe ez amaz érdemkoszorú füződésének, mely a buzgó keresztény bé­kén tűrt, szenvedéseinek folytonos lánczo­­latából, mintegy észrevétlenül, létesül. Az egybefüződés csodája által megha­tott ifjú Eudokszia császárné Rómában, az eszquilini halmon .,Szent Péter bilincsed­ről nevezett templomot építtetett, s az egygyé fűződött két lánczot itt helyezék el, hol az maiglan is látható-Tetszett Istennek e bilincsek érintése által, annak nagy érdemei iránti tekintet­ből, ki azokat viselé, több betegnek egész­ségét visszaadni, sőt némelyeket a gonosz lélektől is megszabadítani, — s ez által magokat e rideg bilincseket is mintegy megdicsőíteni. Innét magyarázható, hogy e bilincsek a keresztények mindig növe­kedő kegyeletének lettek tárgyai. Sokan vágyva vágytak azokból legalább leráspo­­lyozott részecskéket bírni; s kik e sze­rencsében részesültek , a nyert vasport arany és ezüst keresztek bensejébe zárva,

Next