Diós István - Viczián János (szerk.): Magyar Katolikus Lexikon 5. Homo-J - Magyar Katolikus Lexikon 5. (Budapest, 2000)

J

János-605-János tották gen-nak, ezután Segovia Kármelébe került. 1590. VI: a 2. madridi nagygyűlésen szembeszállt Niccolo Doria ált. helynök elgondolásaival. 1591: a madridi kápt-on ~t megfosztották minden hiv­­ától és az andalúziai La Penuelába száműzték. Utolsó hónapjait súlyos betegen Ubedában töltöt­te. Halála után 2 évvel Segoviába vitték a testét. - 1675: b-gá, 1726: sztté avatták. 1926: egyhtanító­­vá, 1952: a sp. költők védősztjévé nyilvánították. Ü: 1738: nov. 24., 1969 óta dec. 14.-Tanítása. ~a Szentháromságos életben való részesedéshez ve­zető utat mutatja meg, s az Istennel egyesülő em­ber fájdalmait, nehézségeit, örömeit és boldogsá­gát fejezi ki költeményeiben és azok lelki-teol. magyarázataiban. Az embert egyedül Isten képes boldoggá tenni. Isten egyedül elég, hozzá képest minden teremtmény semmi. Az aszkézis megnyit­ja az embert arra, hogy Isten szeretetét fölismerve és elfogadva hasonlóvá váljon ahhoz, aki előbb szerette őt. Mivel a szeretet föltételezi a megisme­rést, meg kell ismerni Jézus Krisztust, és általa Is­tent. ~nál az életszentség a Jézus Krisztussal való barátság útja, válasz az О szeretetére teljes önáta­dással. ----A Kármelhegy útja c. művében el­mondja, hogy a léleknek, aki föl akar jutni az Is­tennel való együttlét hegyére, mit kell gyakorolnia és milyen módon kell viselkednie. A lélek sötét éj­szakájában az előzőt kiegészítve arról ír, hogy Is­ten maga jön az Őt kereső lélek elé, Ő tisztítja meg és emeli magához. Hangsúlyozza, hogy a sötétség a hit elengedhetetlen velejárója, s Isten olykor lel­ki sötétségen keresztül viszi előre a lelket. A Szel­lemi Páros Ének toledói fogsága idején született, s annak a léleknek fájdalmát és ujjongását énekli meg, aki már eljutott az Istennel való bensőséges egyesülésre. Az Istennel való egyesülést ~ nem­csak az szerz-ek számára tartotta elérhetőnek. Ezért az Élő szeretetláng c. költeménye s annak magyarázata egy világban élő leieknek készült. ­­M: 20 szimbolikus költ., románc és dal (956 vers­sor). Legismertebbek: A sötét éjszaka dala, Hová rejtőztél el szerelmem?, Élő szeretetláng, A pász­­torlegényke. - Tanácsok és a lelki életre vonatkozó elvek. (kb. 200 rövid mondás, némelyik szállóige lett) - Óvatossági szabályok. (Rövid és bölcs sza­bályok a világ, az ördög és a test veszedelmei el­len) - A tökéletesség elnyerésére vonatkozó 4 ta­nács. - 33 levele maradt meg. A Kármel reformjára vonatkozó legértékesebb leveleket a belső viszályok éveiben maguk a címzettek semmisítették meg. ­­A Kármelhegy útja. - A lélek sötét éjszakája, (az előző mű folyt, a szemlélődő életről) - Szellemi Páros Ének.-Az élő szeretetláng. - Kiadva: Obras Completas de ~. Madrid, 1993. - M-ul: ~ művei. 1-2. köt. Ford. Szeghy Ernő OCD. Bp., 1926; Győr, 1995. - Lobogó istenszeretet. ~ kisebb művei. Ford. uő. Keszthely, 1944. - A lélek éneke. Ford. Takács Zsuzsa. Bp., 1988. Szabó Kristóf OCD Haás Ágoston: ~ első sarutlan karmelita élete. Sp-ból szabadon ford. Győr, 1891. - Bruno, A. Jésus-Marie OCD: - életrajza. Ford. Szeghy Ernő. Keszthely, 1936. - Stein, Edith: A kereszt tudománya. ~ról írt ta­­nulm-ok. Ford. és utószó: Széli Margit. Bp., 1981. ­­BS VI:701. - P. Krizogono di Gesu OCD: Vita di -. Róma. 1984. -SzÉ 1984:713. -Ruiz, Federico: Beve­zetés ~ tanításába. Ford. Puskely Mária. Eisenstadt, 1987. - Wojtyla, Karol: A hit - szerint. Bp., 1991. János, Kunyhós, Szt, Kalibita (Konstantiná­poly, 428 k.-Konstantinápoly, 450 k.): remete. ­­Atyja előkelő cs. hivatalnok Konstantinápolyban. Legendája szerint ~t szülei világi pályára szánták, benne azonban nagyon korán felébredt a szerz. hi­vatás. 440 k. megszökött a közeli Ireneon ktorba. 447 k. a honvágy visszavitte szülei házához, de nem fedte föl kilétét. Életének utolsó 3 évét kol­dusként a ház közelében egy kunyhóban töltötte. Halála előtt anyja fölismerte, a karjaiban halt meg. Szülei a kunyhó helyén kpnát építtettek, s vagyo­nuk nagy részét szétosztották a szegények között. — testét 1204: Rómában, a Tiberis folyó szigetén tiszt-ére emelt tp-ban helyezték el. Ü: jan. 16. ** Schütz 1:62. - BS VI:640. János, Lajtorjás, Szt, Climacus (Palesztina, 579-Sinai hegy, 649): aszkéta, lelki író. - 596 k. a Sinai-hegy környékének egyik ktorába vonult, Martirius szerz. növendéke. 600 k. remeteéletet kezdett, de a ktorral sem szakította meg a kapcso­latot. Barlangja a betlehemi istállóra emlékezte­tett, életrajzírói szerint inkább az étel látásából, mint használatából táplálkozott. Sokan kérték ta­nácsát, imádságait. Egy alkalommal a felesleges beszédre figyelmezették, ezután egy éven át nem szólalt meg. 640 k. megválasztották elöljárónak, vezetése alatt fölvirágzott a ktor. Halála előtt a ve­zetést átadta öccsének, Gergelynek, s visszavonult barlangjába. - Egy barátja kérésére kv-et írt a lelki életről Az égbe vezető lajtorja c.,~ innen kapta ne­vét. Ebben a szerz. életet a földet az éggel össze­kötő (Jézus názáreti életére utaló), 30 fokú lajtor­jaként írja le. Lat., szír, arab, örmény, ószláv mellett számos modem nyelvre is leford. Művével jelentős hatást gyakorolt a későbbi gör. aszketikus

Next