Diós István - Viczián János (szerk.): Magyar Katolikus Lexikon 6. Kaán-kiz - Magyar Katolikus Lexikon 6. (Budapest, 2001)

K

keresztfelirat-648-Kereszthegy rendából állt, a függőleges (stipes) állandóan a vesztőhelyen állt földbe ásva, a vízszintes gerendát (patibulum) az elítélt a vállán vitte a vesztőhelyig. A 2 gerendát T {—tau, crux comissa), kereszt (crux inmissa v. capitata), ritkábban F alakban rögzítet­ték egymáshoz. A halálraítéltet rászögezték v. rákö­tözték. - 2. Jézus kereszthalála által a —-megváltás eszköze: —►kereszt. Jézus ~ját I. (Nagy) Konstantin cs. (ur. 306-337) anyja, (Szt) Ilona csnő kereste és találta meg a Golgota földjében. —Szent Kereszt megtalálása, —Szent Kereszt felmagasztalása -3. Ikgr. Metaforikus ábrázolásai az ágas keresztek: szőlőtő-, rózsabokor- v. tölgy-imitáció. A - gyü­mölcseit jelképező medalionokba Jézus életének je­lenetei kerülnek; a ~ tetején a megváltást szimboli­záló, vérével gyermekeit tápláló —pelikán is megjelenhet. Festészeti emlékeken a ~ 2 oldalán az Egyh. és a Zsinagóga ap-okkal, néha a megváltás ósz-i előképeivel. Az ilyen összefoglaló jellegű áb­rázolások az ÓSz halálthozó-fája {—bűnbeesés) és az úsz-i, életadó— kapcsolatára is utalnak. Az ágas ~ m. emlékei a —mateóci feszület és a —lőcsei fe­szület. -4. A népi hagyományban ~ a neve a —ke­nyér sütésekor használt egyik eszköznek. ** Kirschbaum II: 163. -Radocsay 1967:23. keresztfelirat: 1. az ókorban a —keresztre­­feszítésnél használt, fehér gipsszel bevont kis táb­la, melyre jól olvasható, fekete betűkkel az elítélt bűnét írták. A kivégzés helyére az elítélt vitte (ált. a nyakába akasztva), majd a keresztre erősítették. - 2. —kereszt-ereklye, a megfeszített Jézus feje fölé erősített, 40 x 25 cm-es fatábla (Mt 27,37; Mk 15,26; Lk 23,38; Jn 19,19-22). Arámul, görögül és latinul áll rajta Jézus elítéltetésének oka, amint Pilátus gúnyolódva mondta: „Názáreti Jézus, a zsidók királya”. Maga az írásmód a hitelesség bi­zonyítéka: jobbról balra kell olvasni (a gör. és lat. betűket is). A ~ szövegét a 4 evang. egymástól el­térően „idézi”; a Rómában, a —Jeruzsálemi Szent Kereszt bazilikában őrzött —töredék alapján ítélve Jn szövegét tekinthetjük pontosnak. - Szt Ambrus szerint Szt Ilona a Golgotán megtalálta Jézus ke­resztfájának -át, a „titulus”-t is. Magával hozta Rómába, ahol befalazták az ereklyéket őrző kpna fölé emelt bazilika egyik boltívébe. 1492: itt talál­ták meg 50 cm hosszú, zsinórral átkötött ólom­dobozban. Amikor a toledói bíb-érs., Pedro Gon­zales Mendoza restauráltatta a régi baz-t, négy­­szögletes ezüst ereklyetartóba helyezte a fatáblát, melyhez 1827: Piacidus Zurla bíb. a mai kehely­­formájú, gömb-markolatú, széles talpú ezüst alap­zatot készítette. - A ~ot kezdettől fogva tisztelet övezte. A kk. és barokk lelkiség —tiszteletéről kü­lön imádság tanúskodik, melyet a nap, a munka megkezdésekor mondtak: „Ez mai napon homlo­komra + vetem a hitnek zászlóját, győzedelemnek jelét, a dicsőség királyának, zsidók királyának, megváltó Uram Jézus Krisztusnak diadalmas ti­tulusát. Názárethi Jézus zsidóknak királya: ez a győzedelmes titulus oltalmazzon engem minden gonosztól.” (Arany Korona c. imakv.) - Ikgr. A keresztrefeszítés és a —levétel a keresztről ké­peken mindig szerepel a teljes ~, v. rövidítése gör. V. lat. betűkkel (—INRI). —Jézus Krisztus ábrá­zolásain gyakran angyal tartja a ~ot írásszalagon. A - Páduai Szt Antal, Szt Ilona, Toulouse-i Szt Lajos attrib-a. ** Kirschbaum 11:268. - Szilárdfy 1994:24. - BL:954. ­Tóth 1988:132. keresztfolyosó: szerzetesházak -kerengője. A szó a német Kreuzgang tükörfordítása. keresztgyermek: 1. az egyházjogban az a gyermek, akiért a —keresztszülők a —keresztség­­ben kezességet vállalnak. 1983-ig (a C1C meg­újításáig) a —►lelki rokonságba került a kereszt­­szülővel és azzal, aki megkeresztelte. - 2. A nép­hagyományban az 1930-as évekig a szentség­kiszolgáltatástól {—keresztelés) és egyh. szert-tól függetlenül ~et, ill. keresztszülőt választottak azok a felnőttek, akik szerették egymást és ezt szo­rosabb kötelékkel is ki akarták fejezni. Kis ünne­pélyes szert-sal, mondókával ülték az eseményt, mely után keresztfiamnak (-lányomnak), ill. ke­resztanyámnak (-apámnak) szólították egymást. - 3. Kereszttestvérek azok, akiknek szüleik kölcsö­nösen keresztszülőnek választották egymást. ** MNLIII: 162. kereszthajó, keresztház', kereszt alaprajzú —templom főtengelyére merőleges hajója. - Ma­gassága megegyezik a főhajóval. A kettő találko­zásában van a —négyezet, fölötte ált. a huszár­torony {—négyezeti torony). A ~ megkettőzése esetén az alaprajz —kettős kereszt. ** Mt ABC:2\1. keresztház: a —kereszthajó másik neve. Kereszthegy: egykori kolostor a lőcsei he­gyekben, a tatárok pusztították el. KL 111:56.

Next