Dolhai Lajos: A szentségek liturgikus teológiája (Budapest, 2021)

2. A szentségek liturgikus teológiája

2.4. A bűnbánat és bűnbocsánat szentsége nehezült a sárba”.291 Erre figyelmeztet bennünket Szent Ambrus, amikor magyarázza Lukács evangéliumának 15. fejezetét. Szerinte nem véletlen, hogy Lukács három példabeszéd (az elveszett bárányról, az elveszett drach­máról, a tékozló fiúról szóló) által mutatja be Isten irgalmasságát: „Ki ez az apa, ez a pásztor és ez az asszony? Talán nem maga az Atya, Krisztus és az Egyház? Krisztus magára vette a bűneidet, a testében hordoz; az Egyház keres téged; az Atya befogad téged. Mint egy pásztor, visszavisz téged; mint egy anya, felkutat, mint egy apa, felöltöztet. Először a könyörü­­let, aztán a gondoskodás, végül a kiengesztelődés. Ezek a részletek pedig azt jelentik, hogy a Megváltó a segítségünkre siet, az Egyház gondunkat viseli, az Atya pedig kiengesztelődik. ”292 e) Isten dicsőítése és a megtérő elbocsátása. Új elem a szentgyónásban, hogy a feloldozás után a pap („Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk!”) és a gyónó („Mert örökké szeret minket!”) Isten irgalmas szeretetét magasztalják. A bűnbánat szentségének szertartáskönyvében, a Bevezetésben (Prae­notanda) ezt olvassuk: „A gyónásban a gyóntató és a gyónó együtt ünneptik új és meggyőző módon Isten irgalmas szeretetét” (OP 10). A pap az irgal­mas Istent, az irgalmas Jézust teszi jelenvalóvá a gyóntatószékben, a bűn­bánó ember pedig megtapasztalja Isten irgalmas szeretetét. Ahogyan a té­kozló fiú hazatérésekor is együtt ünnepelt az apa és a tékozló fiú, ugyanúgy a gyónás után jelen van a hitből fakadó öröm a pap és gyónó lelkében is. Ezt hangsúlyozza Ferenc pápa is, amikor a tékozló fiú példabeszédét magyaráz­za: „valahányszor gyónunk, Isten átölel minket, Isten ünnepet rendez”.293 Ez az ünnep egyúttal hitvallás is, mert amikor gyónunk nemcsak bűnein­ket valljuk meg, hanem azt is, hogy hiszünk Isten irgalmas szeretetében és bűnbocsátó jóságában. Sőt, az ágostoni terminológiával élve, azt is mond­hatjuk, hogy a szentgyónás nemcsak confessio peccati (a bűnök megvál­tása) és confessio fidei (hitvallás), hanem confessio laudis, vagyis hozzá tartozik a hálaadás, Isten irgalmának és kegyelmének a magasztalása is.294 Ezért az új Ordo szerint „a megtérő, bűnei bocsánatát elnyervén, Isten irgal­mas szeretetét magasztalja” (OP 30). 291 Vö. „Nem emel föl már senki sem, belenehezültem a sárba. Fogadj fiadnak, Istenem, hogy ne legyek kegyetlen árva” (József Attila: Nem emel föl). 292 Ambrogio, Commento al Vangelo di Luca, 7, 207-209. 293 Általános kihallgatás, 2014. febr. 18. 294 Vö. Vallomások, IX, 1, 3, 4,5-6; vö. a confiteri - confessio szó értelméről: Pellegrino, A., Le Confessioni di S. Agostino, Róma 1972, 9-14.

Next