Erdő Péter: Az egyházjog lelke. Kánonjog a társadalomban és a hívő közösségben (Budapest, 2021)

Az utóbbi évek kulturális válsága olyan mélysé­geket tárt fel a nyugati, keresztény gondolko­dás előtt, amelyek az ember mivoltát és a tár­sadalmi együttélés alapvető feltételeit érintik. Az ezzel összefüggő legfontosabb kérdésekre keresztény hitünk igaz és bátorító válaszokat kínál. Erre pedig nem csupán egyházi közössé­geinknek, hanem a „profán” világnak is nagy szüksége van. [...] A jogi gondolkodás ősidők óta ismeri a jog biz­tonsága és a konkrét helyzetben megvalósu­ló igazságosság közti feszültséget. Csakhogy a kettő kibékítésének létezik egy biztos, bár nem egyszerű lehetősége: ha a világ objektív rendjé­ben az emberi cselekvés számára az igazságos­ság olyan követelményei és szabályai rejlenek, amelyek emberi értelemmel felismerhetők, akkor mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás képes figyelembe venni ezt az „isteni törvényt” vagy „természetjogot” és így elősegíteni, hogy egyén és közösség harmóniába kerüljön a koz­mosszal, végső soron magával a Teremtővel. Az Egyház belső életére nézve is felmerülhet­nek korunk gondolkodási irányzatainak kísér­tései. Nem csupán kiszámíthatatlan, „kariz­matikusnak” érzett, rögtönzött ítéletek vagy megítélések irányítják az Egyházat. Krisztus az élet és a közösségi működés tartós és objektí­ven, történetileg megismerhető szabályait taní­totta és világította meg számunkra. De hogyan ismerhető meg, hogyan működik az Egyház krisztusi örökségéhez tartozó vagy abból faka­dó szabályok rendszere a világban és magában az egyházi közösségben? Erre keresik a választ a jelen kötet tanulmányai. Az Isten képére al­kotott, tudatos és szabad ember méltósága már az ószövetségi kinyilatkoztatásban megjelenik. A természet szerint méltányos cselekvés gon­dolata a görög-római kultúra öröksége, mely a kereszténységben találkozik a Biblia világ­képével. A születő Egyház belső szabályainak

Next