Forgó András et al.: Történelem I. Történelem munkatankönyv a 9-10. osztály számára - A Szent István Társulat tankönyvei (Budapest, 2013)

I Támogatóikat a szerzetesek gyakran felvették imaközösségükbe. A confraternitasok I tagjai nagyobb templomok oltárainál rendeztek rendszeres imádságos összejövetele­ket, legtöbbjük a Krisztus Teste nevet viselte. A céhek is oltárok körül szerveződtek, és tagjaik liturgikus kötelezettségeket vállaltak magukra. Hasonló formát öltöttek a korban a politikai célú szerveződések is (1326:1. Károly Szent György rendje; 1408: Zsigmond Sárkányrendje). A mezővárosi jobbágypolgárokkal és a falusi néppel bezárólag sokan za­rándokoltak Rómába, a városi polgárok gyakorta Compostelába és Aachen­be is. Azt azonban csak a nagybirtokosok tehették meg, hogy a szentföldi kegyhelyeket felkeressék. A zarándoklásnak kialakultak a hazai célpontjai is. Az Árpád-kor óta tömegeket vonzott Szent István és Szent Imre székesfe­hérvári, valamint Szent László (nagy)váradi sírja, de sokan mentek a pálosok központi monostorába, Budaszentlőrincre, hogy gyógyírt nyerjenek bajaikra Remete Szent Pál ereklyéinél. Hasonlóképpen hívek ezrei zarándokoltak a nándorfehérvári ostromot köve- I tőén elhunyt Kapisztrán János (szerém)újlaki sírjához, ahol sok gyógyulás történt. Nevezetes zarándokcélpont volt még a bátai apátságban őrzött Szentvér-ereklye, melyet a török elől később Győrbe menekítettek. Húzzuk alá a szövegben a legfontosabb középkori zarándokhelyeket! ADATTÁR FOGALOM: búcsú, eretnek, főkegyúri jog, harmadrend, helynök, huma­nizmus, interregnum, kanonok, káptalan, kegyhely, keresztes, királyi tetszvényjog, legátus, obszerváns, regula, segédpüspök SZEMÉLY: Carvajal bíboros, Cesarini bíboros, Janus Pannonius, IV. Jenő, Ka­pisztrán János, I. Károly (Károly Róbert), Mátyás, Nagy Lajos, Vitéz János ESEMÉNY: a királyi tetszvényjogról szóló dekrétum (1404), Konstanzi Zsi­nat (1414-1418), várnai csata (1444), Nándorfehérvár ostroma (1456) HELYSZÍN: Aachen, Avignon, Budaszentlörinc, Compostela, Magyaror­szág, (Nagy)várad, Róma, (Székes)fehérvár FORRÁS- ÉS FELADATTÁR Az egyházi élet alakulása az Árpád-ház kihalása után 1. Szerzetházak számának változása a XIV-XV. században 100 80 60 40 20 0 rr; N 1 mi n n 1 irin 3 XIV. század eleje ■ XV. század közepe a) Mely rendek veszítettek jelentőségükből a XIV-XV. században? □ b) Mely rendek házainak a száma növekedett jelentősen? □ 2 Én, Mihály, váci püspök, ezen órától fogva az elkö­­■ vetkezőkben hűséges és engedelmes leszek Szent Péter és a római apostoli Anyaszentegyház iránt és uram, VI. Kelemen pápa, valamint a kánonilag örökébe lépő utó­dai iránt. Sem tanáccsal, sem beleegyezéssel, sem tettel nem leszek azon, hogy életüket vagy egy tagjukat elveszít­sék, vagy gonosz fogságra jussanak. Azt a tanácsot pedig, amit akár személyesen, akár követeik, akár levél útján bíz­nak rám, tudtommal az ő kárukra senkinek fel nem fedem, A római pápaság és Szent Péter jogainak megőrzésében és megvédelmezésében segítségükre leszek minden em­berrel szemben egyházi rendem sérelme nélkül. Az apos­toli legátussal (...) tisztelettel bánok, és szükségleteiben segítségére leszek. Ha zsinatra hívnak, elmegyek, hacsak 39

Next