G. Havas Katalin: Így logikus! (Budapest, 2002)

II. Van fogalmad róka?

MI AZ, AMIT KERESÜNK A BARKOCHBÁBAN?- Ez érdekes. Lehet, hogy majd ha kutató leszek, foglalkozni fo­gok ezzel. De most szabad-e kérdeznem, hogy mi a rejtett terved a barkochbázással?-Majd meglátod, hogy ez a játék jó alkalmat ad arra, hogy a fo­galmak sajátosságaival alaposabban megismerkedjél. Kezdjünk el játszani. Én kérdezek, és te, Vera, válaszolj nekem:- Élőlény?- Igen.- Növény?- Nem.- Emlős?- Igen.- Háziállat?- Nem.- Méhlepényes emlős?- Nem.- Tojásrakó?- Igen.- Rákérdezhetek?- Igen.- Kacsacsőrű emlős?- Igen. Hogyan találtad ki ilyen gyorsan?- Amikor kérdeztem, akkor a kitalálandó sajátosságai iránt érdek­lődtem. Ha „igen” választ kaptam, akkor már tudtam, hogy az adott tulajdonsággal rendelkező dolgok osztályába tartozik. Tudom, hogy az említett tulajdonságok mindegyike olyan, hogy egyenként számos élőlényfajtának tulajdonsága. De csak a kacsacsőrű emlős olyan élőlény, amelyik emlős, tojásrakó és csőre is van. Ezek azok a tulaj­donságok, amelyeknek együttese minden egyes kacsacsőrű emlősnél megtalálható. Ezek a tulajdonságok alkotják a kacsacsőrű emlős fo­galom tartalmát. 18

Next