Gál Ferenc: A kinyilatkoztatás fényében (Budapest, 1971)
IV. Isten a megváltás művében
világunkkal szemben az örökkévalóságot képviseli, akkor már eleve megvan a lehetősége annak, hogy a látszólagos céltalanságot felválthatja a hazatérés bizonyossága és a földi félhomály átmehet a tiszta látás világosságába. De a kereszténység nemcsak lehetőségről beszél. A kinyilatkoztatás Isten személyes üzenete s ennek csúcspontja az Isten emberré-levése. Az emberi céltalanság és értelmetlenség látszata akkor oldódik fel igazán, ha azt Isten is magára veszi vagy végigmegy rajta. Ezzel igazolja, hogy az élet valahová vezet, olyan célhoz, amely méltó őhozzá, tehát biztosan méltó az emberhez is. József Attila írja egyik versében ahhoz, akiről úgy látta, hogy tartalmat ad életének: Szóra bírtad egyaránt a szív legmélyebb üregeiben cseleit szövő fondor magányt s a mindenséget.... Az ilyen személyes találkozásnak az a hatása, hogy az ember kilép a hallgatagságból és beszélni kezd. Ha valaki szeretettel közeledik és örömet hoz, akkor elfeledkezünk magunkról és az élet beszédes ajándékká válik. Egy emberi személy csak ideig- óráig, legföljebb néhány évig tud igazán megszólaltatni bennünket. De bennünk él az igény, hogy a párbeszéd örökké tartson, hogy benne éljünk egy én-te és egy mi közösségben. Sőt, hogy választ kapjunk olyan kérdésekre is, amelyek előtt az emberi nyelv csak dadog. Olyan valakit keresünk, aki majd így beszél: boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert kielégítést nyernek; boldogok, akik sírnak, mert vigasztalást kapnak; boldogok, akik tudnak nagyobb értékekért lemondani, mert százannyit kapnak és vele együtt az örök életet. Az apostoli igehirdetés az „idők teljességének”nevezi az Isten eljövetelét, emberrélevését. Teljesség azért, mert nem adhat többet, mint magát, nem fejezheti ki jobban az emberekkel való kapcsolatát, mintha osztozik életünk problémáiban, nem kötelezheti el magát jobban a szövetségben, mintha egy lesz közülünk s ugyanazt érzi, amit mi átélünk. Teljesség azért is, mert a régi ígéretek megvalósultak: Isten országa itt is minden kegyelmi javával: a bűnösök bocsánata, a kegyelem kiáradása, az ember természetfölötti felemelése, a feltámadás és az örök élet. A földi élet küzdelme már a hit és a remény bizonyosságában folyik, s a szeretet erre a bizonyosságra épül. A megérkezést azonban megelőzi a közeledés, a teljességet az előkészület. De Jézus eljövetelével nem szabad a történelmet két olyan üdvtörténeti részre osztani, hogy ami előtte volt, az a teljes lelki sötétség, a bűn 87