Horváth Jenő: Történetszemléletünk egysége és a történelmi Magyarország. Karácsonyi és Franknói szellemi öröksége (Budapest, 1937)

mm*:::­­l|IJ« i||lf)i|ll|| up rÚ JABBAN többen foglalkoznak a kisebbségi kérdés történetével, de még mindig messze vagyunk attól, hogy olyan munkával rendelkez­zünk, amely a magyarországi népek egyetemes történetét adja elő. Egy távolabbi követelmény, amelytől mindjobban eltávolodunk, az, hogy a magyar birodalom történetének egyetemes leírását adjuk. A magyar állam külső kapcsolatainak felkutatása nehezen indul meg és csak egyes viszony­latokban vagy események körül mutatja meg, hogy e kapcsolatok nem voltak olyan vértelenek, mint amilyeneknek feltüntetni szokták. Legyen szabad megújítanom e helyen két magyar történetíró emlékét, akik a felsorolt irányokban követendő példát adtak. Az egyik Karácsonyi János, a másik Fraknói Vilmos. A fiatalabb Karácsonyi János az, akivel kezdenem kell. Karácsonyi szegénynek született és a világi papság alsóbb rangfokozataiból lépésről­­lépésre haladva érkezett el Szent László váradi káptalanának nagypréposti méltóságába, melyet, mint címzetes püspök, a legnehezebb időkben töltött be. Kis gyermekkorom óta ismertem őt: a káplánt és plébánost, a teológiai és egyetemi tanárt, a kanonokot és püspököt. Amint az idők múltak és amint megfigyelni alkalmam volt, láttam azt, amit mindnyájan láttunk, hogy Karácsonyi János magyar történelmi kutatásokkal, kritikákkal, élet­rajzok és különféle monográfiák megírásával foglalkozott. Nem célom azonban most végigmenni az ő egész munkálkodásán ; nem keresem annak jellegét és eredményeit; nem iparkodom megállapítani a rendszert és mód­szert, amelyek szerint dolgozott. Mindössze csak egy megfigyelést kívánok tenni. A maga idejében Karácsonyi János volt az egyetlen, aki a magyar történelemmel akként foglalkozott, hogy abból a magyarországi nemzeti­ségek történelmét sohasem feledte ki. Kétségtelenül voltak mások is, akik egyes nemzetiségek történelmével külön-külön foglalkoztak. De senki sem volt, aki több nemzetiség múltját egybefoglalta és azt a magyarság múltjával egybeolvasztotta volna. Karácsonyi egyformán otthon volt a horvát és a román történelemben, egyformán foglalkozott Spalatói Tamás krónikájával és az argesi püspökség eredetével. Maga tanult meg horvátul és románul; gazdag könyvtárában a dalmáciai horvát és az aldunai román kútfők egymás mellett sorakozva pihentek. Csendes munkájának fontos­ságát ma főleg abban látjuk, hogy ő kísérelte meg az első rendszeres egybe­foglalást abban az irányban, hogy Magyarország története a magyar-

Next