Jelenits István et al.: Emberismeret és etika (Budapest, 2013)

VI. Szeretet és erkölcs

VI. Szeretet és erkölcs- szeretetkapcsolat és önmegértés témakörhöz: OVIDIUS, N.: Philemon és Baucis, in Átváltozások, Helikon Kiadó, Budapest. 1975. SZOPHOKLESZ: Oedipus király, Diáktéka, Budapest, 1999. TOLSZTOJ, L.: Feltámadás, Európa Kiadó, Budapest, 1978. GOETHE, J. W.: Faust, Európa Kiadó, Budapest, 1992. KAZANTZAKISZ, N.: Akinek meg kell halnia, 1961. Film: Esőember (BARRY LEVINSON, 1989.) Virágot Algernonnak (RALPH NELSON, 1968.) Hair (Milos Forman, 1979.) Zene: Beethoven, L. van: V. (Sors) szimfónia, 1807. DVORÁK, A., V. (Új Világ) szimfónia, 1870. Az embertársi szeretet megnyilvánulási formái Az embertársi szeretetnek nagyon sok megnyilvánulási formája van, hiszen az élet váratlan fordulataival mindig új helyzet elé állítja az embert. Az is mondhat­nánk, hogy az élet „gólhelyzetbe hozza” az embert, hogy tettével ki tudja fejez­ni a másik iránti szeretetét, s így a másikat értékekben gazdagítani tudja. A sze­retet kifejezése lehet például az, hogy egy fiú átkarolja kedvese vállát, a padban ülő diák bátorító pillantást vet társára, akit kihívtak felelni, de a szeretet meg­nyilvánulási formája lehet az is, hogy egy katona élete kockáztatásával kimenti sebesült társát abból a zónából, amelyet az ellenség támad. Mindhárom esetben szeretetről beszélünk, de érezzük, hogy a három szeretet között nagy különbség van. A következőkben az embertársi szeretet legfontosabb formáit mutatjuk be. A hagyomány tanítása a szeretet megnyilvánulási formáiról Az etikával foglalkozó emberek már a legrégebbi idők óta törekedtek arra, hogy a szeretet legfontosabb megnyilvánulási formáit meghatározzák. Az ókori görög filozófusok már különbséget tettek a szeretet három módja között. Az erosz az érzéki, érzelmi szeretet elnevezése. A külső tetszést veszi figyelembe. Csak 107

Next