Jelenits István et al.: Emberismeret és etika (Budapest, 2013)
VI. Szeretet és erkölcs
VI. Szeretet és erkölcs- szeretetkapcsolat és önmegértés témakörhöz: OVIDIUS, N.: Philemon és Baucis, in Átváltozások, Helikon Kiadó, Budapest. 1975. SZOPHOKLESZ: Oedipus király, Diáktéka, Budapest, 1999. TOLSZTOJ, L.: Feltámadás, Európa Kiadó, Budapest, 1978. GOETHE, J. W.: Faust, Európa Kiadó, Budapest, 1992. KAZANTZAKISZ, N.: Akinek meg kell halnia, 1961. Film: Esőember (BARRY LEVINSON, 1989.) Virágot Algernonnak (RALPH NELSON, 1968.) Hair (Milos Forman, 1979.) Zene: Beethoven, L. van: V. (Sors) szimfónia, 1807. DVORÁK, A., V. (Új Világ) szimfónia, 1870. Az embertársi szeretet megnyilvánulási formái Az embertársi szeretetnek nagyon sok megnyilvánulási formája van, hiszen az élet váratlan fordulataival mindig új helyzet elé állítja az embert. Az is mondhatnánk, hogy az élet „gólhelyzetbe hozza” az embert, hogy tettével ki tudja fejezni a másik iránti szeretetét, s így a másikat értékekben gazdagítani tudja. A szeretet kifejezése lehet például az, hogy egy fiú átkarolja kedvese vállát, a padban ülő diák bátorító pillantást vet társára, akit kihívtak felelni, de a szeretet megnyilvánulási formája lehet az is, hogy egy katona élete kockáztatásával kimenti sebesült társát abból a zónából, amelyet az ellenség támad. Mindhárom esetben szeretetről beszélünk, de érezzük, hogy a három szeretet között nagy különbség van. A következőkben az embertársi szeretet legfontosabb formáit mutatjuk be. A hagyomány tanítása a szeretet megnyilvánulási formáiról Az etikával foglalkozó emberek már a legrégebbi idők óta törekedtek arra, hogy a szeretet legfontosabb megnyilvánulási formáit meghatározzák. Az ókori görög filozófusok már különbséget tettek a szeretet három módja között. Az erosz az érzéki, érzelmi szeretet elnevezése. A külső tetszést veszi figyelembe. Csak 107