Jelenits István et al.: Emberismeret és etika (Budapest, 2013)

I. Az emberi természet

I. AZ EMBER] TERMÉSZET hogy ezen az alapon szabad-e tévedésnek, önámításnak minősítenünk azt a belső tapasztalatot, amelyet döntési helyzetekben mindannyian átélünk. Kétségtelen, hogy az emberi szabadság nem abszolút. Beleütközünk dolgokba, amelyek akaratunktól függetlenül vannak, tényékbe, amelyeket nem másítha­tunk meg egyetlen akarati döntéssel. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezek az adottságok létünket, sorsunkat teljesen meghatároznák. A szakadékba zuhanó ember nem mondhat ellen a tömegvonzás törvényének, de zuhantában vissza­gondolhat az életére, és felkészülhet a halálra. Érdemes itt VIKTOR E. FRANKL fejtegetéseit idéznünk: „Az egészséges determinizmusban nincs semmi kivetni való, amivel szemben fel kell lépnünk, az az, amit 'pándeterminizmusnak' szoktam nevezni. Az ember ter­mészetesen determinált, tehát alá van vetve feltételeknek - elég, ha csak a biológiai, pszichológiai és szociológiai feltételekre gondolunk s ebben az értelemben semmiképpen nem szabad; az ember nem szabad (nem független) e feltételektől, egyáltalán nem valamitől, hanem valami irányában szabad, tehát szabadságában áll állást foglalni mindezen feltételekkel szemben, és éppen ez a valóban emberi lehetőség az, amelyet a pándeterminizmus tökéletesen figyelmen kívül hagy, kifelejt.” (Orvosi lélekgondozás - A logoterápia és az egzisztencia­analízis alapjai. Budapest, 1997. 38. lap) Az idézett szerző fejtegetései azért nagyon érdekesek, mert ő maga pszicholó­gusként végigélte a haláltáborok megpróbáltatásait. Zsidó volta miatt került oda, s később nemcsak „a neurológia és a pszichológia” professzoraként, hanem négy koncentrációs tábor túlélőjeként is illetékesnek érezte magát arra, hogy az embe­ri szabadság témájáról nyilatkozzék. „SIGMUND FREUD azt gondolta, hogy 'ha megpróbálnák a legdifferenciáltabb emberek egy csoportját ugyanolyan mérték­ben az éhezésnek kitenni, a parancsoló táplálkozási szükséglet növekedésével el­mosódnának az egyéni különbségek, és helyükbe a csillapíthatatlan ösztön uni­formizált megnyilvánulásai lépnének'. Ennek sokkal inkább az ellentéte állt fenn. A koncentrációs táborban az emberek differenciáltabbakká váltak.” (Az ember az értelemre irányuló kérdéssel szemben. Budapest, Kötet Kiadó, 1996. 52. lap) Sok olyan ember volt a lágerekben, aki megadta magát a sorsának, közönyössé, önzővé vált, mások megőrizték az eszméikbe vetett hitüket, tudtak nagylelkűek lenni, egymásra figyelni, és igyekeztek reménykedni a túlélésben. Még mindig V. E. Franklot idézzük: „A sors úgy tartozik hozzá az emberhez, mint a talaj, amelyhez a nehézkedési erő szorítja, amely nélkül azonban a járás lehetetlen volna. Sorsunkkal összetartozunk, mint a földdel, amelyen állunk - talaj, amely ugródeszka a szabadság számára. ... A szabadság... szabad viszonyulás a sors­hoz.” (Orvosi lélekgondozás 100. lap) Összefoglalás Az emberi életet sajátos belső feszültségek jellemzik. Az állatok önkéntelen harmóniában élnek környezetükkel és saját vágyaikkal. Nekünk a harmóniát 19

Next