Jelenits István: „Ha valaki beszél…”. Interjúk és versek (Budapest, 2007)

Interjúk

- Igen, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főis­kolán biblikus tárgyakat oktatok. Igyekszem lépést tartani a szakirodalommal, de ez nagyon sok időt igé­nyel. A kortárs irodalom nagy regényeire már nincs időm, megelégszem azzal, hogy az irodalomtörténet fejleményeit, eredményeit nyomon követem. Érzé­keny vagyok azokra a pontokra, ahol az irodalomtör­téneti és a biblikus műveltség keresztezi egymást, és ha ilyenkor van valami mondanivalóm, azt megpró­bálom megírni. Sokfelé hívnak előadásokra, oktatás­­módszertani-nevelési kérdésekben állami iskolákba is, tantestületi ülésekre, például fegyelmi kérdések kezelésével kapcsolatban. Vagy határon túlra, új egy­házi iskolákba: nemrég a munkácsi püspök hívott meg háromnapos kurzust tartani a leendő egyházi kö­zépiskola tanári karának. Ezeket a meghívásokat le­hetőleg el szoktam fogadni. A most zajló József Atti­­la-évben többször is részt vettem konferenciákon, előadást tartottam arról, hogy milyen helyet foglal­nak el költészetében az istenes versei. Ezek korábban is érdekeltek, van róluk mondanivalóm. Hálás vagyok az életnek, hiszen mindvégig a teljes irodalmat taníthattam. Nem specializálódhattam, és ez a megértés nagyobb távlatát engedte meg. Nem ma­radhattam meg azoknál, akiket szerettem, hanem arra kellett törekednem, hogy megértsem azokat is, akik­kel nehezebben barátkoztam meg. Sőt azt is, hogy miért nem szerette Kosztolányi Adyt és Ady Koszto­lányit. Hasonlít ehhez a Biblia is, amelyet szintén tel­jes egészében kell - főiskolás fokon - tanítanom. A Biblia is ezerhangú szólam, a prófétát, a zsoltárost, a bölcsességi szerzőket egyaránt meg keil érteni, és meg is lehet, ha tényleg odafigyel az ember. A Biblia is sokszor eszmecsereként fogható fel, a szerzők szempontjai, gondolatmenetei nem azonosak. Sokan írnak ma arról, mekkora veszteség, hogy a tudósi és 317

Next