Jelenits István: „Ha valaki beszél…”. Interjúk és versek (Budapest, 2007)

Interjúk

Ha van olyan kifejezés, hogy csupa fül vagyok, akkor ez esetben még a talpamon is fülnek kell lennie. Az egész lényemmel tapogatom ezt a verset. Nemcsak az eszemmel, hanem az egész lényemmel. Mit szólít meg? Megmondom őszintén, hogy az irodalomtan­könyvektől is több ilyet várnék. Szoktam például arról beszélni vagy kérdezni egy órán, hogy mikor szökik fel egy versnek a hőfoka. Ha egy lázmérőt bedugnánk egy versbe, akkor mondjuk 36 fokon kezdődik egy Jó­zsef Attila-vers. Hol szökik fel hirtelen - és miért? Hol válik lázassá a vers? Magyartanárok számára sokszor különösen bonyolult kérdés, hogy mennyire tartsanak távolságot, vagy mennyire legyenek közvetlenek, nagyon személyesek a gyerekekkel.- Magam sosem igyekeztem azon, hogy közel en­gedjem magam a gyerekekhez. Nem szeretem a népsze­­rűsködő tanárokat. Ugyanakkor azt sem, aki túlzottan szigorú. Buta példa, de hirtelen ez jutott eszembe: Egy alkalommal, amikor József Attilát tanítottam, a Horger Antal-vers szóba került, és mondtam, hogy Horger An­tal nevét inkább csak azért ismerjük, mert József Attilá­val szembekerült. Erre az egyik gyerek jelentkezett, hogy Horger Antal kiváló nyelvész volt. Ezt én is tu­dom, de ez nem tartozott a gondolatmenethez, ezért ebben a helyzetben azt gondoltam, hogy kár erről be­szélni. Nem szabad engedni, hogy szétszaladjon egy óra, hogy mindenki a maga ötleteivel parádézzon, igen­is kell legyen egy bizonyosfajta vezetés, és nem szabad engedni szétcincálódni az órát pusztán a tanár vagy a diák hiúságából, szeleburdiságából vagy egyéb okból. Ugyanakkor az óravezetésnek a gyerek léptéke sze­rintinek kell lennie. A tanár nem egy a többiek közül, nem haver, akivel hülyéskedni lehet. De azért éppen­214

Next