Jelenits István: „Ha valaki beszél…”. Interjúk és versek (Budapest, 2007)

Interjúk

nem csináltam volna, ha tudom, hogy ez a vége. Tehát a diák is menekül a dicséret elől, nehogy strébernek tartsák a társai. Olyan korban élünk, amikor ezek a ré­gi, természetes, egészséges dolgok, mint amilyen a pél­dakép is, devalválódtak. Nyolc éven át tanítottam szakmunkásképzőben hittant meg magyart, és ott is láttam ezt nap mint nap. Amikor ilyesmiről beszélget­tünk, egyszerű példákon próbáltam a gyerekeket ráve­zetni, hogy igenis van különbség emberség dolgában ember és ember között. Ha az anyád beteg lesz, kór­házba kerül, egészen biztos, hogy utánanézel, magya­ráztam a diákoknak, melyik az az orvos vagy ápolónő, akire rábízod. És nem csupán a szakmai hozzáértés szerint választasz, hanem az emberi hozzáállás alapján is. Olyat keresel, aki kicsit gondosabb, látszik rajta, hogy nem csak a pénzt nézi. Mert van ilyen ember. Heller Agnes szerint az etikának is az a kiindulási pontja, hogy vannak jó emberek. Akik nem akarják, hogy piedesztálra emeljük őket, de mi „suttyomban” mégis odatesszük őket. A József Attilához hasonló kaliberű zsenik lehetnek az etika szerinti „jó emberek”? A költőt legjobb barátai is nehéz természetű, öntörvényű, sokszor összeférhe­tetlen embernek írták le, akit nem volt könnyű elvi­selni.- Nehéz dolog ez. Szoktam volt mondani, a buta­ság nem biztos, hogy nagyobb istencsapás, mint a zse­nialitás. A tehetséges ember megérdemli, hogy törőd­jenek vele, de nemcsak azért, hogy a tehetségét kifej­lessze, hanem azért is, hogy a tehetsége az emberségét agyon ne nyomja. József Attilát senki sem tanította meg élni. Vörösmarty mondja erről a Csongor és Tün­déken, hogy „az élni nem tudónak baj, hogy él”. Jó­zsef Attila ilyen élni nem tudó ember volt. 282

Next