Jelenits István (szerk.): Sík Sándor összegyűjtött versei (Budapest, 1976)

Költemények

modern ember mindent megrendítő kétségeiből, minden világnézeti tájékozódást elutasító bizonytalanságélményéből fakad. Nem kell so­kat magyarázni, mennyire szerencsétlen dolog volna, mennyire ellen­keznék épp Sík Sándor nagy alapelveivel és magatartás-örökségével is, ha egy ilyenféle riadalmakban élő olvasóréteg vagy -csoport ízlés­kánonná, esetleg épp a katolikus költészet kötelező és máig érvényes mércéjévé akarná avatni Sík Sándor költői hagyatékát. Ellenkezőleg: bátran és őszintén ki kell mondanunk, hogy a líra nyelve, látás- és kifejezésmódja sokszorosan átalakult ezeknek a költeményeknek születése, fogantatása óta. Ideje még azt is megállapí­tanunk, hogy nem abban az irányban fejlődött, amelyben költőnk ala­kítani, fejleszteni próbálta. Költői pályájának kezdetén Sík Sándor ösztönös vonzalomtól és tudatos elhatározástól egyaránt vezetve Ady­­nak és a Nyugat első nemzedékében épp akkortájt közönség elé lépő költőknek formai, nyelvi leleményeit vállalta költészetében, s bár vi­lágnézeti okok miatt távolmaradt a Nyugattól, hitte-hirdette, hogy saját költészete egy tőről fakadt a nagy nyugatosokéval. Illyés Gyula vetette először szemére, hogy Adynak inkább csak külső, könnyen utánozható nyelvi leleményeit vette át, költői „forradalmának” lénye­gesebb, láthatatlanabb vonatkozásait nem vállalta. Ma — az emlege­tett fél évszázad távlatából - ez a megállapítás mind igazabbnak bizo­nyul. Maga Ady - ismét Illyés Gyulát idézve - a „mindent kivallani” programját tette költői hivatásává, s ezt a kötelességet, hivatásesz­ményt hagyta örökül a század magyar költőire. Apollinaire a Kaland és a Rend pörpatvarában a lírikusokat egyértelműen a Kaland szolgá­latára kötelezte el, hogy „a jövő s a végtelen határain harcoljanak az emberek helyett”. Még azok a modernek is, akikben a tanúságtévő, sőt tanító igény félreérthetetlen - egy József Attila, egy Illyés Gyula ­­vállalták ezt a kettős örökséget, akár a szektásság gyanújával, az ért­­hetetlenség kockázatával együtt is, így tudták „nem középiskolás fo­kon” tanítani azokat, akik készek voltak figyelni szavukra. Sík Sándor költői alapmagatartásában nagyon sok a tizenkilencedik századi örökség, a nemzeti klasszicizmusnak az a tiszteletre méltó, de bénító s nem szárnyat adó tanító felelősségtudata, amely már Arany­ban is régimódi volt. Ennek a költői magatartásnak hatása, következ­ménye verseinek legkisebb önálló életet élő részében is megfigyelhető, s a mai olvasó számára menthetetlenül idegenszerű. Hadd idézzek egyetlen példát, nem is a fiatalkori versekből! 1955- ből való az Emberség című vers. Ennek emlékezetesen szép két sora a záróversszak kezdete: 928

Next