Kereszty Rókus: Jézus Krisztus. Krisztológiai alapvetés (Budapest, 1995)

Tartalomjegyzék

Rendszerező krisztológia 295 ben Istennek ellentmondott: akarata szabadságát. Minél szenvedélye­sebben kívánja a saját maga faragta bálványait, annál reményteleneb­bé 1 lesz a bálványok rabszolgája. A metafizikai magyarázata ennek a rabszolgaságnak az a tény, hogy a lélek mindig vágyai tárgyához hasonul. Ezért ha evilági, véges javakat tesz meg végső értéknek, szükségképpen beszűkül arra való képessége, hogy magasabbrendű lelki javakat kívánjon meg, nem is beszélve a végtelen, transzcendens isteni valóságról. A földi javakat bálványozó szenvedélyek pedig a személy legnemesebb központját, méltóságának alapját támadják meg, amennyiben megbénítják önbir­tokló, önmeghatározó szabad akaratát. A szenvedélyek kiinduló­pontjául szolgáló vágyak csak a személy összetevői, de a szabad sze­mélyközpontnál kevesebbek és alacsonyabbrendűek. így többé már nem a személy határozza meg önmagát (nem ő elhatározásainak elég­séges oka), hanem a nálánál kevesebb és alacsonyabbrendű szenve­délyek. így válik az abszolút szabadságra törő személy a személyénél alacsonyabbrendű javak és szenvedélyek rabszolgájává. Az abszolút szellem jogaira törő teremtett szellem nem képes többé a saját szelle­mi létét megvalósító szabad önbirtoklásra: a szellem alatti erők mar­talékává válik. Az önmagával, embertársaival és Istennel való meghasonlás, vala­mint a földi javak szenvedélyes megkívánása okozta rabszolgaság te­hát egyszerre többfajta szenvedés forrása és ennyiben büntetés. Ezt a többszörös kielégületlenséget, az önmaga legmélyebb vágyaival való szembekerülést, a fokozatos kiégés és fásultság élményét azonban a bűnös csak akkor tudja gyógyító büntetésként felfogni, ha — leg­alábbis homályosan — vágyik valami jobb, végső fokon a megtérés után. Amíg teljesen azonosul bűnös énjével, addig a megtapasztalt szenvedés csak keserűséggel tölti el. Amint a bűn a testen keresztül válik érzékelhető valósággá, ugyan­úgy a bűn büntetése is a testen keresztül fejti ki hatását. A bűnös több­szörös meghasonlása és az anyagi világ alatti rabszolgasága a testi ha­lálban (vagy legalábbis a halálfélelemben) lesz elkerülhetetlenül meg­tapasztalandó szenvedés. Ebből érthető, miért tekinti a Szentírás a testi halált a bűn természetszerű büntetésének (és Krisztustól elvo­natkoztatva) az örök halál, vagyis az örök kárhozat érzékelhető elő­képének. Az önmeghasonlás szenvedése a halálban éri el természetszerű csúcspontját. Ti. az emberi lélek és test egy konkrét valóság: a test nem csupán „porhüvely" vagy ruha, amelytől szívesen megszaba-

Next