Kereszty Rókus: Jézus Krisztus. Krisztológiai alapvetés (Budapest, 1995)

Tartalomjegyzék

294 Harmadik rész A személyes bűn okozta meghasonlás önmagámmal, főleg kezdet­ben, súlyos szenvedést okoz: hiszen a jobbik énem elítéli azt a bűnös énemet, akit a bűn nyeregbe ültetett. Hiába viselkedem úgy, mintha az erkölcsi törvény fölött állnék. A lelkem mélyén tudom, hogy maga­tartásom hazugságra épül; érzem, hogy bűnöm miatt elvettetést, vagy legalábbis erkölcsi „lefokozás"-t érdemiek. De ezt nem ismerhe­tem be önmagam előtt sem, mert akkor el kellene ismernem a megté­rés szükségességét is. Ezt azonban nem akarom, de még ha akarnám is, nem tudnám megtenni. így érthető, hogy minél kétesebb erkölcsi értékű valaki, annál erősebben bizonygatja önmaga és mások előtt sa­ját erkölcsi értékét és egyébfajta nagyságát.7 Amint láttuk, a bűnös nem fogadja el önmagát mint Isten ajándékát és visszautasítja az Atya saját gyermékévé fogadó szeretetét. Végső fokon olyan függetlenségre törekszik, amely saját teremtett léte való­ságával szöges ellentétben áll. Azáltal, hogy az Abszolút Léttől eltá­volodik, saját léte forrásától is elidegenül és így megtapasztalja léte alapvető veszélyeztetettségét: „a semmi határán" megrázza a a meg­semmisüléstől tartó rettegés. József Attila szavaival: „a semmi ágán ül szívem: kis teste hangtalan vacog". A heideggeri Angst a bűnbe esett ember szorongása. Nagyon is szoros kapcsolat van e két élmény között: úgy élek mintha saját magam istene volnék, ugyanakkor saját egzisztenciámat úgy tapasztalom meg, mint feltartózhatatlanul a ha­lál felé tartó létet: Sein zum Tod. Ha valaki embertársait csak egyéni érdekei szempontjából értékeli, mint lehetséges szövetségeseket vagy ellenségeket, képtelenné válik minden személyes kapcsolatra. A másik embert eszközzé alacsonyító magatartása az emberek nagy részében hasonló választ vált ki: Őt sem veszik emberszámba. Kihasználják, vagy félretolják, közömbö­sek, vagy ellenségesek irányában. így a legmélyebb emberi igény: a „szeretném, ha szeretnének" kielégítetlen marad benne. Ha még nem vetkőzött ki egészen emberi mivoltából, az emberektől való elidege­nedés megtapasztalása szenvedés, de a megváltó szeretetre sóvárgó szenvedés forrása lehet. Az igazi Abszolútum, az élő Isten szolgálata szabaddá tesz. Isten­nek engedelmeskedve az ember felszabadul az ösztönök rabságából, egyre inkább képes értelmes rendet és harmóniát teremteni önmagá­ban és egyre szabadabban fordul lelki értékek felé Aki azonban ön­maga abszolút voltát állítja azáltal, hogy önkényes elhatározással vé­ges és relatív értékeket (pl. gazdagság, élvezet, hatalom, hírnév) tesz meg cselekvése végső céljának, éppen azt veszíti el, amelynek érdeké-

Next