Kovács Gábor: Mágia és Hit (Budapest, 2009)

Misztika

76 Mágia és hit ban; megmondom őszintén, hogy a zen-története­ket magam is érdeklődéssel és gyakorta nagy tetszés­sel olvasom, s találkozom bennük sok olyan saját­sággal, amely önmagában egyáltalán nem démoni félrevezetés, hanem az emberi kreativitás kifejező­dése. Az ún. koanok se mindenestül értelmetlensé­gek; paradoxonokat, látszólagos ellentmondásokat a nyugati irodalom is alkalmaz, s ha a koant egysze­rűen irodalmi dimenziójában tekintem, eszembe se jut megtagadni tőle az elismerést. A paradoxonnak van kifejező funkciója. Amikor Mikes Kelemen azt írja képzeletbeli nagynénjének: „Úgy szeretem már Rodostót, hogy el nem feledhetem Zágont”, ebbe a paradoxonba a száműzetés és a honvágy minden keserűségét sikerül szelíd öniróniával belefoglalnia. Előttem van boldogult anyai nagymamám, aki mél­tatlankodva hallgatta a televízióban elhangzó József Attila-sort: Mikor születtem, a kezemben kés volt... „Mikor született, hogy lehetett a kezében kés?” ­­kérdezte nagymama panaszosan a világmindenség­től. Csakhogy a költészet a szavaknak nem csupán értelmi jelentését használja, hanem hangulatát, asz­­szociációs zónáját, szimbólum-értékét is, amit fan­táziával és intuícióval kell megragadni, nem diszkur­­zív gondolkodással. Ez a sor éppen paradox voltá­val fejezi ki szuggesztíven az embert befogadó világ könyörtelenségét - Radnóti Miklós ezt így írta meg, saját születéséről beszélve: Kiáltottam, nem kell a világ! goromba! A két verssor ugyanazt mondja intellektuális szin­ten, ám a József Attila-sor elemibb, megragadóbb,

Next