Kozma Gábor - Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Energiatudatossági és környezeti nevelés. Programok a magyar felsőoktatásban - A Szent II. János Pál pápa Kutatóközpont Kiadványai (Budapest, 2023)

Horváth Mariann et al.: Fenntarthatóságra nevelés a pedagógusképzésben

Fenntarthatóságra nevelés a pedagógusképzésben Készségtárgyak A technika és tervezés, valamint a vizuális kultúra tárgyak az alsóbb évfolyamok után folytatódnak a felső tagozaton. Mindkét tárgy esetén a korábbi ismeretkörökre építve és a többi tantárgyhoz kapcsolódó témákat dolgoznak fel. A technika és tervezés tantárgy esetében a kerettanterv négy modulra tesz javaslatot, melyek közül az iskola választhatja ki azt az egyet, ami a pedagógiai programjához szo­rosan illeszkedik (lásd részletesen 17. ábra). A tantárgy 5., 6. és 7. évfolyamon heti 1 órában jelenik meg minden modul esetében. A 17. ábrán a fenntarthatósághoz kapcsolódó témák, fogalmak jelennek meg az egyes modulokat illetően. A család gazdálkodása és pénzügyei családi háztartás a család bevételei: jövedelmek,­­ társadalmi juttatások, a tulajdonból származó jövedelmek. örökség, a család kiadásai: létszükségleti kiadások, jóléti (például kulturális,, szabadidős és rekreációs)) kiadások, rendkívüli kiadások fogyasztás, pénzügyi tudatosság, gazdasági-pénzügyi fenntarthatóság környezet tudatosság Településünk, lakóhelyünk megismerése intézmény, önkormányzat polgármester, polgármesteri hivatal, szervezet, karitatív szervezet civil szervezek alapítvány településfejlesztés társadalmi felelősség fenntarthatóság A fogyasztóvédelem alapjai fogyasztóvédelem, fogyasztói jogok, fogyasztói társadalom, a fogyasztói érdekek védelme, tudatos fogyasztó egyház, vallási közösség fenntarthatóság ökológiai lábnyom 16. ábra: Állampolgári ismeretek témakörei (kerettanterv alapján saját készítésű ábra) Modal “A" Épített környezet - tárgy alkotás technológiái • hőszigetelés • tájolás • természetes (szoláris) energia • passzív napenergia • benapozottság • árnyékolás • környezetvédelem • tudatos fogyasztói magatartás • fenntarthatóság • szelektív hulladékgyűjtés • fogyasztásmérő • légszennyezés • környezetszennyezés • tömegközlekedés Modul ,­B” Háztartásökonómia - életvitel technológiái • tárolás • takarékossági formák (gazdasági) • fényforrások • tartósítási eljárások • ételtárolási módok Modul „C" Kertészeti technológiák • tartósítási eljárások • komposztálás •vetésforgó • talajvédelem • növényvédelem • növénytársítás • méhészeti termékek • öntözési módok •GMO • biogazdálkodás • madár-, rovar- és méhvédelem • termőterület kihasználtsága • termesztési folyamat munkaműveletei Modul „D” Modellezés - tárgyalkotás technológiái • természetvédelem • környezetszennyezés • energiafajták, megújuló energia, nem megújuló energia • fenntarthatóság • anyagok újrafelhasználása • természetes és meserséges anyagok • tudatos fogyasztói magatartás 17. ábra: Technika és tervezés tantárgy fenntarthatósághoz kapcsolódó témakörei modulok szerint (kerettanterv alapján saját készítésű ábra) 55

Next