Kránitz Mihály - Szopkó Márk: Teológiai kulcsfogalmak szótára (Budapest, 2016)

T

Trienti Zsinat- 182 ­Trienti Zsinat Trienti Zsinat* A T. Zs. (1545- 1563) jelentette a kát. egyház vála­szát a reformációra. A 19. ökume­nikus zsinatot III. Pál (ti549) pápa hívta össze az észak-itáliai Trentó vá­rosába. A T. Zs. pontosította a kér. ta­nítást és megújította az egyházfe­gyelmet. Három nagy időszakra oszlott. Az első teendő a reformáto­rok által felvetett problémák megtár­gyalása volt, mint pl. a Szentírás és a szenthagyomány kapcsolata, ill. az eredeti bűn, a megigazulás és a szent­ségek kérdései (DS 1500-1630). Az V. Károly császár (t 1556) és III. Pál közti feszültség miatt a zsinatot fel kellett függeszteni, de nemsokára, III. Gyula (t 1555) pápa idején foly­tatódott, az eukarisztia, a bűnbánat és az utolsó kenet (mai elnevezéssel betegek kenete) kérdésének megvita­tásával (DS 1635-1719). A császár­ral szemben álló fejedelmek lázadása miatt újra megszakadt a zsinat, majd IV. Piusz (t 1565) pápa alatt folyta­tódott. Ekkor az egyházi rend, a házasság és a tisztítóhely kérdéseit vizsgálták. A fegyelmi rendelkezések a házasságra, a búcsú gyakorlatára, a tiltott könyvek jegyzékére (—»Index) és az egyház megújítására vonat­koztak (DS 1725-1861). A T. Zs. ha­tározatait 1564-ben IV. Piusz (DS 1862-1870) hagyta jóvá. A „tridenti” (Trentó városának lat. nevéből: Tri­­dentum) gondolat felelősségre és kezdeményezésre ösztönözte az egy­házat. A zsinat visszaadta a pápaság tekintélyét a kat.-ok szemében, a sza­kadás veszélye ugyanis fokozta az összetartozás tudatát a római egyhá­zon belül. A változások az egyház megújulását tükrözték: a püspökök elfogadták a reformokat, szembeszáll­tak a visszaélésekkel, elkötelezték magukat a klérus jobb képzésére és a hívek vallási tanítására. Végül: az igehirdetéssel, a Szentírás oktatásá­val, a püspöpök rezideálásával (hely­­benmaradás) és szemináriumok léte­sítésével kapcsolatban határozatokat is hoztak a T. Zs.-on. Ezek a zsinati reformok és intézkedések 300 évre meghatározták az egyház arculatát. A T. Zs. dogmatikus döntései a kontroverz (vitázó) teol. jegyében születettek. Ez a teol.-i irányzat egé­szen a 20. sz. közepéig meghatározta a kát. teol.-t. A prot. teol. által képviselt pesszi­mistább emberképpel szemben a T. Zs. hangsúlyozta az ember szabadsá­gát és méltóságát. Ez az optimizmus nyilvánult meg a barokk kor mű­vészetében, mely egyszerre volt nagy és túlzó (triumfalizmus és dogmatiz­­mus). Korunkban a kutatók már nem a félreértések légkörében keresik a tör­téneti döntések magyarázatát, hanem a zsinat szövegeit újraolvasva igye­keznek a másik felet megérteni. így került felszínre, hogy a zsinat alap­vető döntései sokkal közelebb állnak a reformáció eredeti elgondolásai­hoz, mint azt sz.-okon át hitték. Az

Next