Lábady Tamás: A magánjog általános tana (Budapest, 2018)

IX. fejezet: A jogalkalmazásról

34. A MECHANIKUS ÉS A JOGFEJLESZTŐ JOGALKALMAZÁSRÓL 159 Még az is lehet, hogy ez az olykor szinte erőltetett, prokrusztészi eljárás is hiába­valónak bizonyul. Lehetséges ugyanis, hogy valamely konkrét életjelenségnek megfelelő elvont jogszabály egyáltalában nincsen. Ez az állítás ellentmond an­nak a - jogról sokáig vallott - felfogásnak, mely szerint a jogrendszerben valóságos hézag nincs, a jog hézagmentes, teljes és zárt logikai rendszer. Az pedig, amikor valamely életviszony tekintetében a jog hallgat, csak annyit jelent, hogy abba be­avatkozni egyáltalában nem is kívánt, sem parancsoló, sem tiltó, sem szabályozó jelleggel. A jog logikai zártságának doktrínája, vagyis az, hogy a jogrend fogal­milag ellentmondás nélküli szabályrendszer, a hatalommegosztás elméletére, John Locke és Montesquieu tradíciójára, továbbá a 19. század jogtudományára támasz­kodik. A hatalommegosztásra vonatkozó alkotmányjogi elv azt hangsúlyozta, hogy a bírói hatalom az államhatalom többi ágától teljesen különálló. A bírót csak az al­kotmányosan meghozott törvények kötelezik, azok viszont megvonják tevékenysé­ge határait is, így a jogalkalmazás sem más, mint e törvények hűséges kiszolgá­lása, mechanikus alkalmazása a konfliktusos életviszonyokra. Montesqueiu híres megállapítása szerint „az ország bírói (...) csupán a törvény szavait kimondó szá­jak; élettelen lények, akik a törvényeknek sem erejét, sem szigorát nem képesek mérsékelni. ” A hézagmentes, tökéletes jogrendszer eszményét vallók a bírót a formális, me­chanikus jogalkalmazó szerepére kárhoztatták. Ámde a jogszabályok nem al­kotnak - és az életviszonyok sokféleségénél fogva nem is alkothatnak - olyan logi­kai rendszert, amelyben minden életben felmerülő esetnek a helye pontosan ki van jelölve. „A törvény szövedéke / mindig fölfeslik valahol.” - írja József Attila. El­kerülhetetlen a jog hiányosságainak, hézagainak az elismerése (Villányi-Fürst). A joghézag elfogadása volt az alapja például az osztrák ABGB 7. §-ának, amely úgy rendelkezett, hogy „[ajzokat a jogeseteket, amelyek a tételes jog alapján nem dönthetők el, a természetjogi elvek szerint kell eldönteni. ” Egészen más jogfejlődé­si fázist jelképez a svájci ZGB 1. § (2) bekezdése, ugyancsak a joghézaggal össze­függésben: „jaj bíró alkalmazható törvényi rendelkezés hiányában a szokásjog szerint ítél, szokás hiányában pedig azok szerint a szabályok szerint, amelyeket ak­kor állítana fel, ha törvényt kellene hoznia. E tekintetben a jogtudomány és a jog­­gyakorlat szilárd eredményeiből meríthet. ” Az 1928-as magyar magánjogi tör­vényjavaslat 6. §-a pedig - a lehetséges joghézag elismerésével kapcsolatban — így rendelkezett: ,,[o]ly jogi kérdésben, amelyet törvény nem rendez, a bíróság a hazai jog szellemének, a jog általános elveinek és a tudomány megállapításainak figye­lembevételével határoz. ” Ezek a modernnek látszó tételek valójában nem újak, mert a gondolat alapjában véve már benne van a jogtudomány ősforrásában, Arisztotelész Nikomakhoszi etiká­­jának V. könyvében. A nagy görög filozófus szerint a bíró a jog kiegészítésében és helyesbítésében folytatja a törvényhozó munkáját.

Next