Martin Konrád: A katholika religio tankönyve. Felsőbb tanintézetek és a főbb gymnasiumi osztályok számára (Budapest, 1869)

Előszó

4 szemeink előtt lebegtek, — és pedig egyes megjegyzé­sek alakjában előadnunk. 1. A keresztény vallás, mint ilyen, vagyis mint zilárd, az élet bármily körülményei között változhat­lan hit, Isten adománya, azon magasségbeli erő, mely­nek megtarthatása- és gyarapodásáért alázattal imád­koznunk kell, semmiféle emberi tudomány által nera lévén az megszerezhető, vagy megtartható. A mi pedig az ember e czélra való közreműködését illeti, az bizo­nyára nem kevésbbé a szív tisztántartásában és az akarat megszilárdításában, mint észszerű tudományos tanulmányban áll. „Ki az ő akaratát cselekedni akarja, tudni fogja, ha e tan Istentől való-e avagy magamtól szólok én.“ Vájjon kit illethet Urunk e felkiáltása in­kább, mint minket, kik a kereszténységben születvén a testi táplálék mellett szellemi eledelben is részesiilénk ? Azért mi sem szükségesebb a vallás tanitójának, mint növendékei erkölcsösségét fáradhatlanul munkálni, őket arra, mint atya gyermekeit, serkenteni, meg lévén győződve, hogy gyíimölcstelen marad minden oktatása, legyen bár a legtudományosabb és éleselműbb, ha tizta kedély, nemes akarat nem lön alapjául egyen­getve. A ki szeretet és megelőző hit nélkül, fontolgató és biráló elmével akarja a vallási igazságokat felfogni, előbb-utóbb tévelybe esik és felfuvalkodottabbá válik. A ki ellenben hittel karolja fel az üdv igaz tanait, a ki szelíd szeretettel, önmegadással búvárkodik azok­ban : az oly ismeretekre, ne mondjuk szemléletre, jut, melyeket semmiféle tudomány által meg nem szerezhe­tett volna, sőt a kevesebb szeretettel biró fel sem foghat. 2. Ha már az eddigiekben a vallásoktató első és legfőbb felada’áúl tüztük ki, hogy tanítványait erköl­csösségben nevelje, — az előadásra nézve legczélsze­­rűbbnek ítéltük azon módszert követni, mely a tanulót nem fosztja meg előbb hitétől, hogy mesterkélt úton újra birtokába helyezhesse, hanem inkábh a hit köré-

Next