Mészáros István: „Devictus Vincit”. Tanulmányok a magyar katolikus egyház 1945-2000 közötti történetéről (Budapest, 2002)

Az iskolaállamosító országgyűlési ülés előadói beszéde

48 DEVICTUS VINCIT tisztább hagyományai.” (Nyilván a vallásos szellemiséget nevezte Bognár József „valami vizenyős felfogás altató mákonyá”-nak.) „Olyan történelmet akarunk, amelyben nemcsak királyokról, herce­gekről, grófokról, bárókról, szóval a történelmi osztályokról lehet hallani, hanem arról is, hogyan élt az elmúlt évszázadok során a magyar nép, a magyar parasztság, hogyan fejlődtek munkaeszközei, hogyan fejlesz­tette földművelését, milyen viszonyban állt földesuraival, papjaival vagy egyéb hatalmasságokkal... Olyan irodalomtörténetet akarunk, amelyben nem Herczeg Ferenc a legnagyobb magyar író, amely nem fog hallgatni Petőfi forradalmi verseiről, amely megemlékezik Móricz Zsigmondról és József Attiláról egyaránt...” Osztályharcos tankönyvek kellenek tehát, a marxista ideológiával átitatva. De ez is kevés: a tankönyvek anyagának „átpolitizálása” szükséges; be­mutatni azt, hogy az ezekben az években folyó hazai kommunista „tár­sadalomátalakítás” a magyar történelem legnagyobb eseménye. „És olyan tankönyveket és olyan iskolai szellemet kívánunk, melyek visszatükrözik azt a változást, amely a magyar nép életében végbement és ahol nem az úri sznobság és a társadalmi egyenlőtlenség ideáljaiban nő fel a magyar ifjúság, hanem a dolgozó társadalom ideáljainak megfelelő tételekben és tanokban”, vagyis a kommunista eszmékben és ideológiában. Ez a tankönyv­program hű tükre Révai József kultúrpolitikájának. Ha azonban Bognár József alaposabban és szakszerűbben áttanulmányozta volna az általa leki­­csinylőleg említett „szentistvántársulatos” tankönyveket, akkor azt tapasz­talhatta volna, hogy ezek zöme kiváló tankönyv volt, tartalmilag is, didak­tikailag is (de természetesen nem Ortutay kultuszminiszter ekkori, 1948 tavaszán vallott osztályharcos, dialektikus materialista felfogása szerint). S ezen túlmenően: hogy milyen a jó irodalom- és történelemtankönyv, arról sokat lehet vitatkozni, vitatkoznak is; de hogy az államosítás után, 1950-ben elkészült és használatba vett új, „szocialistá”-nak nevezett hazai irodalom- és történelemtankönyvek pedagógiai, didaktikai és tartalmi­szaktudományos szempontból egyaránt a hazai tankönyvirodalom történe­tének igen alacsony szintjét jelentették - ez ma már senki előtt sem vitás. Ide csatolta az előadó - újabb rapszodikus gondolatváltással - arra az ellenvéleményre adott válaszát, amely így hangzott: „Az ember nemcsak csavarja egy nagy gépezetnek, amelynek feladata termelni, termelni és termelni állandóan, hanem lélek is, nemcsak a többtermelés. Más ideálok, más értékek is vannak, s nekünk ezeket az értékeket is szolgálnunk kell.” A probléma aligha tartozik az iskolaállamosítás körébe, az előadó nem is a kérdésre reflektált, hanem egészen más síkra terelte a gondolatot, újabb vádat kovácsolva a katolikus iskolafenntartók ellen: ez a vélemény „sokkal meggyőzőbb lett volna egy olyan időszakban, amikor az anyagi javaktól való elvonatkoztatottságot nem a földbirtokreform-törvény szabá­

Next