Mezei Károly - Pulay Gyula: Versenyképes-e a Jó Pásztor? Vezetői eszmények a Bibliában és napjainkban (Budapest, 2008)
Dr. Ódor László: A fegyelmező szeretet
ODOR LÁSZLÓ 193 ja el a gyökereiket. Goethe szerint az iskola szerepe éppen az, hogy szárnyakat és gyökereket növesszen. Ha ezt képesek vagyunk elérni, akkor jó iskolát csinálunk.- Úgy gondolom, Pulay Gyula is azok közé a vezetők közé tartozik, akik nem szívesen fegyelmeznek... P. Gy: Én szeretem a fegyelmet magam körül, de úgy gondolom, a büntetésen kívül vannak más eszközök is a vezető kezében ennek eléréséhez. Persze az emberektől is függ, hogy melyik fegyelmezési módszer hat rájuk leginkább. A legszerencsésebb az, ha értenek a vezető példájából. Nekem máig is példa édesanyám, aki éjszaka javította ki a dolgozatokat, mert fontos volt számára, hogy a diákok már másnap megkapják a kijavított dolgozatokat. Hasonló a helyzet egy hivatalban is. A munkatársak ott is azt szeretnék, ha vezetőjük minél hamarább elolvasná az általuk készített tervezetet és én ennek, meg is próbálok megfelelni. Ugyanakkor nem mindenkit hat meg a gyors és a másik emberre figyelő vezető példája, ilyenkor keményebb módszereket kell alkalmazni. Fontos, hogy a szóbeli fegyelmezés, vagy a komolyabb, írásbeli figyelmeztetés mindig a megérdemelt emberhez és a megfelelő időben érkezzen. Kerülni kell, hogy úgy általában az egész közösséget „leszúrjuk", mert nyilván nem minden ember felelős az elkövetett hibáért. Ugyanakkor arra is ügyelni kell, hogy több forrásból, személyesen meggyőződjünk arról, valóban hiba történt-e, nem valamiféle pletykán alapul-e a hír. S ha igaz a vétség, akkor ne várjunk három hónapig, mert addigra már szinte „elévül", elfelejtődik az egész ügy. Magam talán háromszor-négyszer adtam életemben fegyelmit, de azóta is szívélyesen üdvözölnek azok, akik kapták. Remélem azért, mert úgy látják, hogy föllépésem valamit megváltoztatott az életükben és fegyelmi kap