Nyíri Tamás: Antropológiai vázlatok (Budapest, 1972)

4. Az ember társadalmi és személyes léte

ha azt kell tapasztalnia valakinek, hogy senkinek sincs rá szüksége,, hogy teljesen fölösleges. Életünknek úgy van értelme, ha mások bíznak bennünk, ha másoknak jelentünk valamit. Létünknek értel­méhez hozzátartozik, hogy értelmet adjon mások létének (vö.: Jó­zsef Attila: Gyermekké tettél). Mindez nem érinti a személy abszolút értékét. Abból, hogy a sze­mély nem használható eszközként, nem következik, hogy vonatko­zások nélküli üres térben áll. Minél gazdagabbak a személy társa­dalmi vonatkozásai, annál értékesebb a személy is. Éppen a valódi kapcsolatok őrzik meg attól, hogy a „dicsőség rabszolgája" legyen, vagy hogy igazi belső értékek helyett megelégedjék látszattal és illúziókkal. Csak abból a gyermekből lesz kiegyensúlyozott felnőtt, akinek örülnek, akit szeretettel vesznek körül, akire büszkék. Ha a gyermek észleli, hogy örülnek neki, akkor kellő önbizalomra tesz szert, s nem fut majd később hiú dicsőség után. Ezért kellenek a baráti kapcsolatok is, ezért van szükségünk olyan emberekre, akik valóban értékelik jelenlétünket. Nem elég, ha csak „felebaráti sze­­retetből" segítenek rajtunk: csak akkor találjuk meg magunkat, ha nem kötelességből szeretnek és értékelnek. Rászorulunk arra, hogy a másik ránk szoruljon. Életemnek akkor van értelme, ha van, aki feltétel nélkül elfogad, ha az ő életének az én életem ad tartalmat. Az emberi élet tartalma az, hogy a másik ember életének a tartal­ma legyen. Aki fölöslegesnek érzi magát, az ráerőszakolja jelenlétét a má­sikra, a másik visszaretten a tolakodástól, s ez elmélyíti a fölös­legesség érzetét. Ebből az ördögi körből nagyon nehéz kiszabadul­nunk. Gyógyitás helyett a megelőzés a megoldás. E bénító fölösle­­gesség-érzetet pótolja a feltűnés keresése is: amikor valaki nevet­séges teljesítményekkel igyekszik kivívni magának a társadalmi el­ismerést. Ide sorolható a hatalom akarása is: akinek hatalma van, az félelmet kelthet, s mások félelme látszólag növeli önértékét és önbizalmát. Ebből a helytelen érvényesülési ösztönből fakad a „kle­­rikalizmus" is: az Isten iránti tiszteletnek az ember szolgálatába való állítása. A másokért való léttel függ össze, hogy mindenkinek van társadalmi „szerepe", amely értékes mindaddig, amíg az em­ber nem lesz „szerepjátszó". 156

Next